Gyorsvasút koncesszióban, új terminál 2035-re: Megkezdődik a Liszt Ferenc Repülőtér fénykora
Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér (BUD) fejlesztése. Lázár János építési és közlekedési miniszter és Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter sajtótájékoztatón ismertették azokat a terveket, amelyek radikálisan átalakítják a repülőtér megközelítését és kapacitását.
A legfontosabb bejelentés a repülőtéri vasút építésének mikéntjére vonatkozott. A mintegy 1 milliárd eurós (400 milliárd forintos) beruházás koncessziós formában valósul meg, piaci finanszírozással. A projekt megvalósítására nemzetközi tendert írnak ki még az idei évben.
🚆 A 15-20 perces reptéri vasút
A tervek szerint a vasút a Nyugati pályaudvarról indul, és Monornál csatlakozik vissza az országos vasúthálózatra. A Kőbánya és Monor közötti szakaszon egy új, 27 km hosszú, két vágányos pálya épül, melyen akár 160 km/h sebességgel közlekedhetnek a vonatok.
A vonal egy 2-3 kilométeres szakaszon a föld alatt halad majd a repülőtér területére lépve, ahol az állomás is a mélyben kap helyet. Ennek köszönhetően a menetidő a Nyugati és a repülőtér között mindössze 15-20 perc lesz, a jegyár pedig a jelenlegi taxiköltségeknél jóval alacsonyabb, 3-4 ezer forint körül alakulhat.
🏗️ 3-as terminál és közúti fejlesztések
Nagy Márton kiemelte, hogy a 3-as terminál építése is hatalmas lendületet kap: az alapkőletétel 2026 márciusában várható, és a beruházás mintegy 8 év alatt, szintén 1 milliárd eurós befektetéssel készül el. A terminál megnyitásával 2034-35-re az éves utaskapacitás megduplázódik, 40 millióra bővül. A kormány célja, hogy a vasúti kapcsolat is erre az időpontra készüljön el.
Lázár János bejelentette, hogy 500 millió euróból (200 milliárd forintból) fejlesztik a repülőtér közúti megközelítését is, egy 12 km hosszú, 2×3 sávos gyorsforgalmi úttal az Üllői út külső szakasza és a légikikötő között, amely 2028 végére készülhet el.
✈️ Új holding és cargo tervek
Az állam az Aviatika Holding létrehozásával egy közös holdingba szervezi a légiközlekedéssel foglalkozó állami vállalatokat. A Budapest Airport mellett a HungaroControl, a debreceni és a sármelléki repülőtér is ide kerül. A kormány emellett továbbra is tervezi egy dedikált vidéki cargo repülőtér fejlesztését is.
#RepülőtériVasút #BUD #LisztFerencRepülőtér #BudapestAirport #Közlekedésfejlesztés #3asTerminál #Koncesszió #Magyarország #mindenamikülföld #mindenamikulfold
Érdekel hasonló tartalom?
Hallgass bele Youtube csatornánkba!
Készen állsz?
Szólj hozzá