Minden Ami Külföld | Botrány Ausztrália legkülönlegesebb nyilvános illemhelye körül!  A magyar művész perel!
Minden ami kulfold logo feher
Minden ami kulfold logo feher
Minden ami külföld
  • A képzőművész úgy érzi, nevének elhallgatásával Magyarországot is megrövidítették. Botrány Ausztráliában! A magyar művész perel!

Botrány Ausztrália legkülönlegesebb nyilvános illemhelye körül! 

A magyar művész perel!

Minden ami külföld írása

A Cistern Chapel névre keresztelt, Ausztrália legszebb nyilvános illemhelyeként emlegetett utcai vécé alkotóművésze, Juhász Ákos összetűzésbe keveredett megbízóival. Maryborough “Ciszterna Kápolnájának” falait az Ausztráliában élő magyar állampolgár festő munkái díszítik.

“A pénznek nincs szaga!” 

“A pénznek nincs szaga!” Vespasianus római császár óta ismerjük ezeket a botrányos szavakat, aki megadóztatta a nyilvános illemhelyeket az ókorban. A mellékhelyiséget művészi alkotássá emelő, lélegzetelállító végeredmény ellenére Juhász Ákos és megbízói történetében mégis valami bűzlik, de nem elsősorban a pénz, inkább művészi szerzői jogok és személyes ellentétek mentén.

The Cistern Chapel of Maryborough-i bizottság pályázatot írt ki 

A különös ötlet Nancy Bates irányítása alatt valósult meg, aki a kivitelezésért és az anyagi háttérért felelős bizottság elnöke. A 120 éves épület mai formájában egy viktoriánus kort idéző, turistavonzó látványosság lett. A feladat kivitelezésére az akkori nevén Divine Dunnies, jelenleg The Cistern Chapel of Maryborough bizottság pályázatot írt ki, melyet egy komplett, művészettörténeti víziót megálmodó magyar alkotó, Juhász Ákos nyert el. Így ő kapta a megbízást, a folyamatokat pedig a fentebb említett bizottság kísérte és az önkormányzatnak  minden folyamatot jóvá kellett hagynia.

A nyilvános illemhely Verne Gyula regényeit alapul vevő tudományos-fantasztikus, történelmi és természeti témájú, grandiózus falfestményekkel, zenei aláfestéssel, dekoratív csillárokkal, élő virágokkal várja látogatóit, hogy legföldhözragadtabb szükségleteiket egy igazán előkelő környezetben végezhessék.

Közel másfél éves munkája van benne Juhász Ákosnak

A Cistern Chapel elnevezés a Sixtusi-kápolnára utaló szójáték. Az előkelő épület vált a Brisbane-től 4-5 órás autóútra található kisváros legnagyobb turista attrakciójává.

A pályázat megnyerése után egy évig csak a tervezések, előkészületek zajlottak és a további hónapokban már a festmények megvalalósítása történt.

A 80.000 dollárt felemésztő munka május közepén fejeződött be. A költségek egy, a teljes összeghez képest töredéke jelentette a művész honoráriumát. Juhász Ákos festette az épület összes falát, kivéve az utolsó szakaszként elkészült pelenkázó helyiséget. Az ekkor napvilágot látott, az új szenzációt bemutató hírekből csupán a rövid befejezésnél közreműködő Gary Madden mellett Juhász Ákos, a fő művész nevének említése elmaradt. Az első televíziós interjúkban elsősorban Ákos munkáit bemutatva az alkotót nem említették, felkérést médiaszereplésre egyáltalán nem kapott. A művészeti alkotásokra vonatkozó, át nem ruházható, személyhez fűződő jogok között szereplő szerző névfeltüntetési jogát így megbízói egyértelműen megsértették.

Gary Madden Ákos festménye előtt állva nyilatkozott, mint a grandiózus munka egyetlen, riportot adó fő művésze. Juhász Ákos neve nem került említésre. A felső képen Ákos látható munka közben, ahogyan az említett képet festi. Ez már véleményünk szerint talán már plágiumnak is minősülhet.  

Mit is jelent a plágium vagy plagilizálás?

Azt a cselekedetet nevezik plágiumnak vagy plagilizálásnak, ha valaki egy másik ember munkáját saját publikált munkájában hivatkozás, forrásmegjelölés és/vagy szerzői engedély nélkül felhasználja, azt sajátjaként tünteti fel, és ezzel az eredeti szerző jogait sérti.

Nézzük az eddigi tényeket

Juhász Ákos facebook oldalán már 2021 szeptembertől kerültek fel képek amik tökéletesen alátámasztják, hogy Ákos műve az a festmény is ami előtt Gary Madden az interjú közben pózol. ( Maryborough City Hall, Public Toilet Block Painting Process album Ákos oldaláról: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.247872360675140&type=3 )


Mi megdöbbenve néztük az ABC News Australia által készített interjút. Nézzétek meg!

Talán ezután már nem is meglepő, hogy az alábbi ABC News Australia cikkben sem említik meg a fő művészt, Juhász Ákost.

https://www.abc.net.au/news/2022-05-14/maryboroughs-cistern-chapel-public-toilets-open-for- business/101062412

A képzőművész úgy érzi, nevének elhallgatásával Magyarországot is megrövidítették

A magyar művész 2013-ban költözött Ausztráliába, tanulmányait Budapesten és Barcelonában végezte ösztöndíjjal a kiválóságért. Magyarországon művészettörténet tanításából és az alkotásaiból élt. Álmait követve Ausztráliába költözött, ahol főállású képzőművészként tevékenykedik, festményei országszerte fellelhetőek, nagyvárosoktól  kisebb településekig. Önmagát nem egyfajta utcaművészként, hanem olyan képzőművészként határozza meg, akinek mondanivalója van, alkotásai többletüzenetet hordoznak, tiszteletet adva Ausztrália multikulturális voltának, és őslakóinak. Munkái híresek inkluzivitásukról. Elmondása szerint az illemhely munkálatai során sem a honorárium, inkább a művészi kihívás motiválta.

Juhász Ákos ügyvédi segítséghez folyamodott törvénysértés vádjával, művészetéhez fűződő morális jogainak megsértése és személyét illető vádak miatt, miközben a megrendelők a magyar festő és felesége Facebookon kifejezett panaszai okán rágalmazási perekben jártas szakemberrel tárgyalnak. A festő mellett barátai, ismerősei, művésztársai, egy nemzetközileg elismert, őslakos származású akadémikus művész, és a város polgárai is kiállnak a social médiában, hozzászólásokban, posztokban követelik az igazságszolgáltatást. Erre felfigyelve kaphatott nagyobb médianyilvánosságot nem csupán a különleges illemhely, de a háttérben kialakult peres vitahelyzet is, például a The Guardian hasábjain:

https://www.theguardian.com/australia-news/2022/jun/01/legal-logjam-bid-to-build-australias-finest-public-toilet-dubbed-cistern-chapel-runs-into-trouble

A megbízók részéről Nancy Bates a riportok hirtelenségére hivatkozik, illetve Garry Madden a művésztársát megnevező mondatainak utólagos kivágásával magyarázza a problémát. A felek szerződésszegés vádjával is illetik egymást.  Számunkra egyértelmű, hogy semmilyen indok nem fogadható el, hogy a fő művész, Juhász Ákos neve még említésre sem került. A művész szerzői jogainak és művészetéhez fűződő jogainak megsértése szempontjából teljesen irreleváns, hogy milyen kifogásokkal állnak elő.

Abban mindketten egyetértenek, hogy kapcsolatuk a munka előrehaladtával erősen megromlott.

Ákos a személyiségét és viselkedését illető kritikákra, vádakra Salvador Dalí példájával reagál: “Dalí az egyik legnagyobb seggfej volt a világon. Jogunk van-e törölni aláírását műveiről, és más nevet helyezni rá? Azt állítani, hogy nem ő festette, nem Dalí volt a modern szürrealizmus atyja?”

– teszi fel a kérdést a külföldre származott magyar képzőművész.

“Még ha én lennék is a világ legnagyobb seggfeje, azok a festmények akkor is az enyémek. Én hoztam létre ezt az egész történetet, a teljes Cistern Chapel képi univerzumát.” – idézi a The Guardian.

Ákostól megtudtuk, hogy az utolsó szakasz, csupán egy szoba festése nem köthető a nevéhez. Ennek hátterében a megbízói kapcsolat elmérgesedése állt. A megbízást adó helyi közösség egyik tagja, Jacqui Elson-Green volt újságíró szerint Ákosnak nehézségei adódtak a munkáltatói utasítások követésében. A művész viszont olyan kérésekről számol be, melyet az ő szavaival élve “egyetlen magára valamit adó művész sem vállalt volna.”

“Csakis olyan minőségű munka kerül ki a kezem alól, amihez nyugodtan adom a nevemet.” – mondja a festőművész. 

Professzionális képzőművészként nevének megjelenítését fontosnak tartotta a festményeken, ezzel is jelezve igényét a szerzői jogokra, ugyanakkor Elson-Green nevetséges túlzásnak nevezi a festő tizennégy fellelhető aláírását a falakon. A festő több, mint ötven festményt készített a falakra, véleménye szerint a számára jelentékeny darabokat művészi kézjeggyel ellátni teljesen érthető. 

‘Several artists in the Maryborough community contributed to the project’ – hozta le a hírt az ausztrál ABCNews hírújság, Juhász Ákos festményeit használva háttérképként. A teljes mellőzöttség és az igazság elferdítésének hatására a festőművész felesége, Kata létrehozott Facebook és Instagram oldalakat “Several Artist Has a Name” (link: https://www.facebook.com/severalartistshasaname) elnevezéssel, ahol férje alkotói tekintélyét szeretné helyreállítani.

Juhász Ákos a munka során felmerülő nézeteltérések és viták okán felkavarodott érzelmek következményeként, egyfajta bosszúnak értelmezi, hogy alkotóként nem kapta meg a megfelelő elismerést, és személyét törölték a teljes munka történetéből. Maryborough polgármestere által “nemzeti kincsként” emlegetett művészt a kisközösség helyi média híradói, az újság és a televíziós csatornák sem keresték fel őt, holott korábbi munkái sorra a fő hírek között, címlapon szerepeltek. 

Ellentmondás a polgármester részéről?

“Ciszterna Kápolnájával kapcsolatban maga a polgármester is szerepel ahol óriási eredménynek tartja az illemhelyet, de a fő művész nevét Ő sem említi.

Forrás:

https://fb.watch/d324CTQPSa/

Óriási a nemzetközi figyelem, világszerte már több országban jelentek meg cikkek az üggyel kapcsolatban!

A konfliktusokkal terhelt munkakapcsolat története még biztosan folytatódik. A folytatásban igyekszünk naprakészek maradni, kövessétek oldalunkat a fejleményekért!


Források:

The Guardian: https://www.theguardian.com/australia-news/2022/jun/01/legal-logjam-bid-to-build-australias-finest-public-toilet-dubbed-cistern-chapel-runs-into-trouble

Daily Mail: https://www.dailymail.co.uk/news/article-10877133/Cistern-Chapel-public-toilet-Maryborough-centre-legal-battle.html

ABC News Australia: https://www.abc.net.au/

Szólj hozzá