A világ legveszélyesebb repülőterei
Szakemberek szerint az esély arra, hogy légi balesetben haljunk meg, egy a 14 millióhoz. A repülés korunk egyik leggyorsabb és legbiztonságosabb közlekedési formája. Vannak azonban repterek, ahol a fel- és leszállás különösen is kalandos és veszélyes.
Ha kíváncsi vagy, hogy milyen hajmeresztő repülőterek léteznek a világon; az Antarktisztól a Himaláján keresztül Japánig, akkor olvass tovább. – Varga Melinda írása
Tenzing-Hillary reptér, Nepál
A nepáli Tenzing-Hillary repülőtér több okból kifolyólag is az abszolút lista vezető. A reptér névadója a Himalája csúcsát elsőként meghódító Sir Edmund Hillary és az őt segítő serpa, Tenzing Norgay.
A kizárólag kis repülőgépek által megközelíthető repülőtér a Himalája lábainál, 2434 t.f.m magasságban fekszik és egy 487 méteres kifutópályával rendelkezik. Ha ez még nem lenne elég, a kifutópálya egyik felét a hegyek határolják, míg a másik felén egy 600 méter mély szakadék tátong. A hegyek között fekvő településen ráadásul az áramellátás sem ideális és sokszor akadozik vagy egyáltalán nem működik, így a helyi, amúgy is szegényes irányítótorony és a gépek közötti kommunikáció teljesen kivitelezhetetlen.
A kevésbé vállalkozó szelleműek (bár talán mindenki az, aki Nepálba utazik vagy akár a Himalája megmászására készül) az ország fővárosába, Katmanduba is repülhetnek, ahonnan viszont egy 11 órás buszút és egy 5 napos gyalogtúra árán lehet eljutni ugyanide.
Toncontín repülőtér, Honduras
A Tegucigalpa város mellett található Toncontín nemzetközi reptér nem sokkal marad el a veszélyességi listán a nepáli után. A hegyek által körülvett repülőtéren roppantúl nehéz az ereszkedés és a landolás.
A pilótáknak egy kifejezetten nehezen kivitelezhető 45 fokos ívet kell venniük ahhoz, hogy a kifutópályára tudjanak fordulni az ereszkedés megkezdése előtt. Ez önmagában már egy bonyolult manőver, amit több tényező is nehezít. A kifutópálya a maga 2163 méterével ugyanis kimondottan kicsinek számít és a leszállást a gyakori erős szél is sokszor akadályozza.
Bár az emúlt évek repülőgép katasztrófái közül valójában egyik sem a listán szereplő reptereken történt, Toncontín több mint egy tucat baleset helyszíne volt már a múltban.
Paro reptér, Bhután
Bhután egy a Himalájától délre fekvő ország India és Kína tibeti régiója között. A parói reptér az ország összesen négy repterének az egyike és ahogy azt a Himalája említése is sejteti, a reptér 2235 méteren fekszik, 5000 méter feletti hegyekkel körülvéve. A reptér veszélyességét mutatja, hogy a világon összesen 17 pilótának van engedélye arra, hogy ezen a repülőtéren landoljon. És hogy miért?
Elsőként a hegyek miatt, amik rendesen megnehezítik a leszállást, a pilótáknak ugyanis a hegyek között kell megkezdeniük az ereszkedést egy 45 fokos szögben. Ez már önmagában is elég lenne de itt jön még csak a második pont, az hogy a kifutópálya rendkívül rövid. Itt fontos megjegyezni, hogy a kifutópályák hossza a reptér tengerszint feletti magasságával egyenes arányban kéne hogy növekedjen ahhoz, hogy a leszállás teljesen biztonságos lehessen. A parói reptér kifutója azonban kevesebb mint két kilométer hosszúságú ami még egy átlagos tengerszint feletti magasságon lévő reptéren landoló gépnek is rövid. A hab a tortán pedig az, hogy a landolás megkezdéséhez az egyik hegycsúcshoz kifejezetten közel kell repülni.
Courchevel reptér, Franciaország
A havas francia Alpokban, 2008 t.f.m. magasságban található, Courchevel síparadicsomot kiszolgáló reptér a maga 525 méteres kifutólyával ugyancsak a világ legszélsőségesebb reptereinek egyike. A reptér különlegessége és egyben az extra veszélyfaktor; a kifutó dombos alakja és a 18 százalékos lejtése. A lejtés még csak hagyján a felszálláskor de a leszállást igazán megnehezíti. A repteret körülvevő hegyek illetve a jelzőfények és a diszpécser hiánya miatt ezen a reptéren is csak külön engedéllyel rendelkező pilóták szállhatnak le. És még egy dolog, ami talán egyértelmű. Ha rosszak az időjárási viszonyok, tehát ha esik vagy havazik a leszállás esélytelen.
Juancho E. Yrausquin reptér, Holland Antillák
Az előző kifutópályák bizony eltörpülnek a Juancho reptér kifutópályának hossza után, ez ugyanis a világ legkisebb, mindössze 396 méter hosszúságú kifutópályája.
A kifutó egy pofonegyszerű ok miatt lett ilyen rövid, ez a leghosszabb egyenes felület amit a karib-tengeri Saba szigetén találtak. A repteret egyébként csak is belföldön közlekedő kisgépek használják.
Kanszai reptér, Japán
A lista egyik legkülönlegesebb résztvevője egy mesterséges szigetre épített reptér az Oszaka-öbölben.
Az 1994-ben átadott reptér két terminállal és egy majdnem négyezer méter hosszú kifutópályával rendelkezik. A sziget megépítése mögött az az egyszerű indok áll, hogy Japánban nincs elég ilyenfajta építkezésre alkalmas terület ezért a reptér felépítése a szárazföldön túl költséges lett volna. Az impozáns kifutópálya, a reptér felszereltsége és infrastruktúrája ellenére itt is csak külön engedéllyel rendelkező pilóták szállhatnak le és szintén a meglehetősen veszélyes repterek közé tartozik. És hogy miért?
A reptér, az elhelyezkedése miatt sokkal kitettebb a Japánban amúgy is gyakori földrengéseknek és ciklonoknak. Ezen felül pedig a sziget lassan de folyamatosan süllyed, így a kifutót sokszor ellepi a tenger. Ha vízszint emelkedése a jelenlegi ütemben halad tovább akkor a reptér negyven éven belül akár teljesen el is tűnhet.
Ice Runway, Antarktisz
A lista legizgalmasabb versenyzője nem máshol, mint az Antarktiszon található. Jó hír, hogy valószínűleg nem sok turista fordul meg itt. A reptér ugyanis teljes egészében a jégen fekszik.
A reptér a McMurdo kutató állomáshoz tartozik és ez a földrész egyetlen nagyobb reptere is egyben. A kifutópályát csak szezonálisan használják a téli időszakban, egészen decemberig, amikor is a jég olvadni kezd. De hogy is van ez
A déli féltekén az évszakok az európaihoz képest ellentétesek, tehét amikor európában tavasz/nyár van akkor az Antarktiszon éppen a téli időszak veszi kezdetét.
Az itt leszálló pilótáknak egyrészt figyelembe kell venniük a gép és a rakomány súlyát, hogy ne törjék be a jeget. Másrészt egy “apró” kiegészítő tényező, hogy a téli időszakban a nap huszonnégy órájában sötét van és az időjárási viszonyok sem jók így a pilótáknak vakon kell letenni a gépet.
Princess Juliana repülőtér, Saint Martin
A világ egyik legismertebb, igazi “közönségdíjas” reptere. A Princess Juliana különlegessége, az, hogy a leszálló pálya egy forgalmas strand közvetlen közelében van. A leszállás kivitelezéséhez a pilótáknak veszélyesen közel kell repülniük a strandhoz, amit bár a fürdőző és fényképezgető turisták imádnak de igazából nagyon is veszélyes. A sugárhajtású hajtóművek erejének ellenállni mókás ugyan de már halálos baleset is történt a strandon a hajtóművek ereje miatt.
Narsarsuaq repülőtér, Grönland
A Narsarsuaq repülőtér nem csak a világ legveszélyesebb reptereinek egyike de kivételes történelmi múlttal is rendlekelkezik.
A repteret 1941-ben építette az Amerikai Védelmi Minisztérium és egészen 1949-ig kizárólag katonai funkciója volt. Mára a reptér a sziget nemzetközi repterévé nőtte ki magát de ennek ellenére számos repülőgép baleset helyszíne is volt a múltban. Az 1830 méteres, ideálisnak mondható kifutópálya ellenére a repteret mindkét oldalról fjordok és hegyek határolják, valamint az időjárási viszonyok sem a legkedvezőbbek a szigetnek ezen a felén.
Cristiano Ronaldo repülőtér, Madeira
Madeira több mindenről is híres de a két legfontosabb az, hogy ez a sziget Cristiano Ronaldo szülőhelye és hogy itt található még egy a világ legveszélyesebb repterei közül. Hol is kezdjük?
A reptér egy szikla lábánál az óceánparton épült fel. A kifutópálya nagy részét oszlopok tartják fenn az óceán fölött.
A leszállást a vulkanikus sziget hegyei is nehezítik. Az egyébként rendkívül forgalmas reptér kifutópályája 2777 méter hosszú amit az évek során többször is meghosszabítottak. A reptéren szintén előfordult baleset a múltban: 1977-ben itt történt Portugália legborzasztóbb repülőgép katasztrófája amiben 131 utas vesztette életét miután a gép nem tudott leszállni az akkor 1600 méteres kifutópályán.
A reptérre jelenleg is csak külön engedéllyel rendelkező pilóták szállhatnak le, azonban a listából ez az egyetlen reptér ahol én is jártam és biztosan állíthatom, hogy mindenek ellenére teljesen biztonságban érezhetjük magunkat.
Képek: unsplash, pixabay
1 hozzászólás
Szólj hozzá
Nagyon érdekes volt! Már tudom hova menjek inkább gyalogosan..