Minden Ami Külföld | A világ legveszélyesebb repülőterei - Minden Ami Külföld
iranytu_feher
iranytu_feher
Minden ami külföld
  • Airplane taking off from the airport.

A világ legveszélyesebb repülőterei

Szakemberek szerint az esély arra, hogy légi balesetben haljunk meg, egy a 14 millióhoz. A repülés korunk egyik leggyorsabb és legbiztonságosabb közlekedési formája. Vannak azonban repterek, ahol a fel- és leszállás különösen is kalandos és veszélyes. 

Ha kíváncsi vagy, hogy milyen hajmeresztő repülőterek léteznek a világon; az Antarktisztól a Himaláján keresztül Japánig, akkor olvass tovább. – Varga Melinda írása

Tenzing-Hillary reptér, Nepál

A nepáli Tenzing-Hillary repülőtér több okból kifolyólag is az abszolút lista vezető. A reptér névadója a Himalája csúcsát elsőként meghódító Sir Edmund Hillary és az őt segítő serpa, Tenzing Norgay.

A kizárólag kis repülőgépek által megközelíthető repülőtér a Himalája lábainál, 2434 t.f.m magasságban fekszik és egy 487 méteres kifutópályával rendelkezik. Ha ez még nem lenne elég, a kifutópálya egyik felét a hegyek határolják, míg a másik felén egy 600 méter mély szakadék tátong. A hegyek között fekvő településen ráadásul az áramellátás sem ideális és sokszor akadozik vagy egyáltalán nem működik, így a helyi, amúgy is szegényes irányítótorony és a gépek közötti kommunikáció teljesen kivitelezhetetlen. 

A kevésbé vállalkozó szelleműek (bár talán mindenki az, aki Nepálba utazik vagy akár a Himalája megmászására készül) az ország fővárosába, Katmanduba is  repülhetnek, ahonnan viszont egy 11 órás buszút és egy 5 napos gyalogtúra árán lehet eljutni ugyanide.

Toncontín repülőtér, Honduras

A Tegucigalpa város mellett található Toncontín nemzetközi reptér nem sokkal marad el a veszélyességi listán a nepáli után. A hegyek által körülvett repülőtéren roppantúl nehéz az ereszkedés és a landolás.

A pilótáknak egy kifejezetten nehezen kivitelezhető 45 fokos ívet kell venniük ahhoz, hogy a kifutópályára tudjanak fordulni az ereszkedés megkezdése előtt. Ez önmagában már egy bonyolult manőver, amit több tényező is nehezít. A kifutópálya a maga 2163 méterével  ugyanis kimondottan kicsinek számít és a leszállást a gyakori erős szél is sokszor akadályozza. 

Bár az emúlt évek repülőgép katasztrófái közül valójában egyik sem a listán szereplő reptereken történt, Toncontín több mint egy tucat baleset helyszíne volt már a múltban.  

Paro reptér, Bhután

Bhután egy a Himalájától délre fekvő ország India és Kína tibeti régiója között. A parói reptér az ország összesen négy repterének az egyike és ahogy azt a Himalája említése is sejteti, a reptér 2235 méteren fekszik, 5000 méter feletti hegyekkel körülvéve. A reptér veszélyességét mutatja, hogy a világon összesen 17 pilótának van engedélye arra, hogy ezen a repülőtéren landoljon. És hogy miért?

Elsőként a hegyek miatt, amik rendesen megnehezítik a leszállást, a pilótáknak ugyanis a hegyek között kell megkezdeniük az ereszkedést egy 45 fokos szögben. Ez már önmagában is elég lenne de itt jön még csak a második pont, az hogy a kifutópálya rendkívül rövid. Itt fontos megjegyezni, hogy a kifutópályák hossza a reptér tengerszint feletti magasságával egyenes arányban kéne hogy növekedjen ahhoz, hogy a leszállás teljesen biztonságos lehessen. A parói reptér kifutója azonban kevesebb mint két kilométer hosszúságú ami még egy átlagos tengerszint feletti magasságon lévő reptéren landoló gépnek is rövid. A hab a tortán pedig az, hogy a landolás megkezdéséhez az egyik hegycsúcshoz kifejezetten közel kell repülni.

Courchevel reptér, Franciaország

A havas francia Alpokban, 2008 t.f.m. magasságban található, Courchevel síparadicsomot kiszolgáló reptér a maga 525 méteres kifutólyával ugyancsak a világ legszélsőségesebb reptereinek egyike. A reptér különlegessége és egyben az extra veszélyfaktor; a kifutó dombos alakja és a 18  százalékos lejtése. A lejtés még csak hagyján a felszálláskor de a leszállást igazán megnehezíti. A repteret körülvevő hegyek illetve a jelzőfények és a diszpécser hiánya miatt ezen a reptéren is csak külön engedéllyel rendelkező pilóták szállhatnak le. És még egy dolog, ami talán egyértelmű. Ha rosszak az időjárási viszonyok, tehát ha esik vagy havazik a leszállás esélytelen.

Juancho E. Yrausquin reptér, Holland Antillák

Az előző kifutópályák bizony eltörpülnek a Juancho reptér kifutópályának hossza után, ez ugyanis a világ legkisebb, mindössze 396 méter hosszúságú kifutópályája.

A kifutó egy pofonegyszerű ok miatt lett ilyen rövid, ez a leghosszabb egyenes felület amit a karib-tengeri Saba szigetén találtak. A repteret egyébként csak is belföldön közlekedő kisgépek használják. 

Kanszai reptér, Japán

A lista egyik legkülönlegesebb résztvevője egy mesterséges szigetre épített reptér az Oszaka-öbölben. 

Az 1994-ben átadott reptér két terminállal és egy majdnem négyezer méter hosszú kifutópályával rendelkezik. A sziget megépítése mögött az az egyszerű indok áll, hogy Japánban nincs elég ilyenfajta építkezésre alkalmas terület ezért a reptér felépítése a szárazföldön túl költséges lett volna. Az impozáns kifutópálya, a reptér felszereltsége és infrastruktúrája ellenére itt is csak külön engedéllyel rendelkező pilóták szállhatnak le és szintén a meglehetősen veszélyes repterek közé tartozik.  És hogy miért?

A reptér, az elhelyezkedése miatt sokkal kitettebb a Japánban amúgy is gyakori földrengéseknek  és ciklonoknak. Ezen felül pedig a sziget lassan de folyamatosan süllyed, így a kifutót sokszor ellepi a tenger. Ha vízszint emelkedése a jelenlegi ütemben halad tovább akkor a reptér negyven éven belül akár teljesen el is tűnhet.

Ice Runway, Antarktisz 

A lista legizgalmasabb versenyzője nem máshol, mint az Antarktiszon található. Jó hír, hogy valószínűleg nem sok turista fordul meg itt. A reptér ugyanis teljes egészében a jégen fekszik.

A reptér a McMurdo kutató állomáshoz tartozik és ez a földrész egyetlen nagyobb reptere is egyben. A kifutópályát csak szezonálisan használják a téli időszakban, egészen decemberig, amikor is a jég olvadni kezd. De hogy is van ez

A déli féltekén az évszakok az európaihoz képest ellentétesek, tehét amikor európában tavasz/nyár van akkor az Antarktiszon éppen a téli időszak veszi kezdetét. 

 Az itt leszálló pilótáknak egyrészt figyelembe kell venniük a gép és a rakomány súlyát, hogy ne törjék be a jeget. Másrészt egy “apró” kiegészítő tényező, hogy a téli időszakban a nap huszonnégy órájában sötét van és az időjárási viszonyok sem jók így a pilótáknak vakon kell letenni a gépet. 

Princess Juliana repülőtér, Saint Martin

A világ egyik legismertebb, igazi “közönségdíjas” reptere. A Princess Juliana különlegessége, az, hogy a leszálló pálya egy forgalmas strand közvetlen közelében van. A leszállás kivitelezéséhez a pilótáknak veszélyesen közel kell repülniük a strandhoz, amit bár a fürdőző és fényképezgető turisták imádnak de igazából nagyon is veszélyes. A sugárhajtású hajtóművek erejének ellenállni mókás ugyan de már halálos baleset is történt a strandon a hajtóművek ereje miatt. 

 Narsarsuaq repülőtér, Grönland

A Narsarsuaq repülőtér nem csak a világ legveszélyesebb reptereinek egyike de kivételes történelmi múlttal is rendlekelkezik. 

A repteret 1941-ben építette az Amerikai Védelmi Minisztérium és egészen 1949-ig kizárólag katonai funkciója volt. Mára a reptér a sziget nemzetközi repterévé nőtte ki magát de ennek ellenére számos repülőgép baleset helyszíne is volt a múltban. Az 1830 méteres, ideálisnak mondható kifutópálya ellenére a repteret mindkét oldalról fjordok és hegyek határolják, valamint az időjárási viszonyok sem a legkedvezőbbek a szigetnek ezen a felén.

Cristiano Ronaldo repülőtér, Madeira

Madeira több mindenről is híres de a két legfontosabb az, hogy ez a sziget Cristiano Ronaldo szülőhelye és hogy itt található még egy a világ legveszélyesebb repterei közül. Hol is kezdjük?

A reptér egy szikla lábánál az óceánparton épült fel. A kifutópálya nagy részét oszlopok tartják fenn az óceán fölött. 

A leszállást a vulkanikus sziget hegyei is nehezítik. Az egyébként rendkívül forgalmas reptér kifutópályája 2777 méter hosszú amit az évek során többször is meghosszabítottak. A reptéren szintén előfordult baleset a múltban: 1977-ben itt történt Portugália legborzasztóbb repülőgép katasztrófája amiben 131 utas vesztette életét miután a gép nem tudott leszállni az akkor 1600 méteres kifutópályán. 

A reptérre jelenleg is csak külön engedéllyel rendelkező pilóták szállhatnak le, azonban a listából ez az egyetlen reptér ahol én is jártam és biztosan állíthatom, hogy mindenek ellenére teljesen biztonságban érezhetjük magunkat. 

Forrás

Képek: unsplash, pixabay

1 hozzászólás

  1. |

    Nagyon érdekes volt! Már tudom hova menjek inkább gyalogosan..

Szólj hozzá