Változtak-e a vásárlási szokások a koronavírus-járvány hatására?
Többet vásárolunk-e online? Várunk-e a nem alapvető termékek megvásárlásával? Strukturáljuk-e a vásárlásainkat? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ. – Paulikovics Réka írása
A koronavírus-járvány sokunk életét megváltoztatta, sokan dolgozunk otthonról, elkezdtünk olyan dolgokat csinálni, amikre eddig nem volt lehetőségünk (vagy nem voltunk elég bátrak hozzá), talán jobban odafigyelünk egymásra és még sorolhatnánk a rengeteg változást, amelyek természetesen egyéni szinten eltérhetnek.
Nem kivétel az érintett életterületek alól a vásárlás sem. Saját magamon tapasztaltam, hogy teljesen más szokásokat alakítottam ki e téren és most arra voltam kíváncsi, hogyan változott (vagy nem változott) mások rutinja ezen a téren.
A mai világban gyakorlatilag már bármit megvehetünk az interneten keresztül, az alapvető élelmiszerektől kezdve a ruházati termékeken át, egészen a műszaki cikkekig. És hogy a koronavírus-járvány alatt preferáljuk-e ezt a lehetőséget? Vagy esetleg ritkábban vásárolunk és akkor is csak azt, amire szükségünk van? Most kiderül.
E cikk megírásában segítségemre volt száz ember, akik egy felmérés segítségével választ adtak a vásárlási szokásaikat illető kérdésekre.
Elsőként azt szerettem volna megtudni, hogy vásárolnak-e online élelmiszert a felmérésben résztvevők. A válaszadók 82,5 százaléka nem, tehát elmondhatjuk, hogy ebben nem olyan nagy a változás. A gyakorisággal kapcsolatosan is érdekes eredmény született. Míg a járványhelyzet kialakulása előtt a megkérdezettek húsz százaléka minden nap vásárolt élelmiszert, a pandémia óta ez a szám a felére csökkent, a heti egyszer „boltba menők” száma pedig több, mint a duplájára nőtt. Itt el kell mondani, hogy a heti háromszor vagy négyszer élelmiszert vásárlók aránya nem változott, ők teszik ki körülbelül az összes megkérdezett számának felét.
Maradjunk az élelmiszereknél, a következő kérdésem az volt, hogy szervezettebben, esetleg tudatosabb gondolkodnak-e ezen a téren a vásárlók. Saját elmondásuk szerint 52,5 százalék jobban odafigyel. És, hogy ez miben nyilvánul meg? Íme, néhány válasz:
– Heti egyszer vásárolok élelmiszert, akkor is inkább kisebb boltokba megyek, kerülöm a bevásárlóközpontokat.
– Heti egyszer megyek vásárolni, a két beszerzés között folyamatosan írom a listát, hogy mire van szükség. Ha valami esetleg elfogy, akkor abból főzök, ami van itthon.
– Több a tartós élelmiszer a konyhámban.
– Előre megtervezem a heti menüt, és feljegyzem azt is, hogy melyik élelmiszer meddig tartható el.
– Az élelmiszerek eltarthatósági idejének figyelembevétele fontosabb lett számomra.
– Lista szerint vásárolok, olyan áruházba megyek, amit ismerek, ezért sorrendben tudok végigmenni.
– Megtervezem a heti menüt, így nincs „felesleges” vásárlás.
– Amiből lehet, egyszerre nagyobb mennyiséget vásárolok.
– Átgondolom a beszerzésre váró élelmiszerek listáját, hogy ritkábban kelljen boltba menni. A járvány miatt otthonról dolgozom, nem jövök-megyek minden nap, így nem ugrok be az üzletbe. Egyszerűen nekem így praktikusabb.
– Heti tervet készítek, hogy mit fogunk enni, mit fogok főzni, mit kellhet a szülőknek bevásárolni.
– Az árakra sokkal jobban odafigyelek, gazdaságosabban főzök.
– Heti nagybevásárlást tartok, lista alapján. Hétközben csak pékárut és tejterméket veszek, és ha valami olyan igény merül fel, ami halaszthatatlan.
– Kevesebb alkalommal, gyorsan és tervszerűen vásárolok, nem nézelődök hosszabb ideig.
– Listát írok írás, fontosnak tartom, hogy a tartós élelmiszerekből legyen itthon 1-2 hétre való.
– Egy hétre előre vásárolunk, közben már csak akkor, ha valami elmaradt és nélkülözhetetlen.
– Már ezelőtt is tudatosan vásároltam, évek óta határozottan figyelek rá, hogy „felesleg” ne kerüljön a kosárba.
Jöjjenek most a nem alapvető szükségletünkhöz tartozó termékekkel kapcsolatos eredmények! Elsőként arra kerestem a választ, hogy a nagyobb értékű (vagy nem alapvető, például ruházat, műszaki cikkek stb.) termékeket a vásárlók megveszik-e online a járvány ideje alatt is, esetleg elhalasztják-e a vásárlást, vagy ugyanúgy személyesen szerzik be ezeket. A válaszadók 27,5 százaléka, ahogy eddig is, üzletbe megy, 47.5 százalékuk online vásárol és 25 százalékuk halasztja el a vásárlást. Itt láthatjuk, hogy a fogyasztók csaknem fele a weben szerzi be ezeket a termékeket, ami elég nagy arány.
A járványhelyzet hatására a megkérdezettek 43,8 százaléka ezeket a termékeket tervezettebben, tudatosabban szerzi be. És hogy ez miben nyilvánul meg? Így látják magukat a vásárlók:
– Ruhát nem veszek, mert nincs hova felvenni.
– Ami fontos és elengedhetetlen, azt veszem meg.
– Mérlegelem, hogy biztosan szükségem van-e egy bizonyos termékre.
– Válogatok, és az otthoni, illetve a kényelmet fokozó tárgyakat részesítem előnyben.
– Mivel a legtöbb időt itthon töltjük, ezért a csinosabb ruhák megvásárlását felváltotta a melegítőruhák beszerzése.
– Mivel jóval kevesebb jövedelmem van a járvány gazdasági hatása miatt, mérlegelek, hogy miből és mennyit veszek.
– Sokkal kevesebb dolgot veszek meg, ami a kevesebb bevételnek köszönhető. Van időm rendezgetni a dolgokat, és végiggondolni, hogy mire is van szükség. Az „impulse buying” teljesen megszűnt az életemben.
– Amire szükség van, megvesszük, de “csak azért, hogy legyen”, nem.
– Végre van időm átrendezni egy kicsit a lakást, ehhez vásárolok tudatosan.
– Átgondolom, hogy valóban szükségem van-e egy termékre, vagy csak a fogyasztói társadalmi normákat követem.
– Több hazai terméket vásárolok.
– Nem azt veszem, ami épp megtetszik, hanem csak azt, amire szükség is van.
Ebből is látható, hogy az emberek jó része elkezdett tudatosabban vásárolni és a környezetében is körülnézni, azt egy kicsit rendbe tenni, megreformálni. Megváltoztak a szükségletek, ezáltal a vásárlási szokások is. Más termékek vannak a prioritási lista elején, amit eddig fontosnak tartottunk, lehet, hogy a saját rangsorunk végén kullognak a járvány hatására.
Az is előfordult a pandémia ideje alatt, hogy volt olyan termék, amit (mivel nincs rá szükség, vagy anyagilag épp nem fér bele) a fogyasztók inkább nem vásároltak meg. A teljesség igénye nélkül most mutatunk néhány példát a felmérésben részt vevők válaszaiból: ruházati termékek, bútor, műszaki cikkek. Egyébként ezek közül is kiemelkedik a ruházat, a válaszadók több, mint 30 százaléka ezt a termékcsoportot jelölte meg, ezekből nem vásárolt az utóbbi időben.
Saját példámból is tudom, hogy nem is egyszer, többeknek is bevásároltam, vagy olyan is előfordult, hogy egy barátom épp boltba ment és felhívott, hogy nekem szükségem van-e valamire. Ezzel elkerülhető, hogy feleslegesen, akár csak egy termék miatt szaladjak le az üzletbe, arról nem is beszélve, hogy sokak a szüleiknek is vásároltak ez idő alatt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a felmérésben résztvevők 63,7 (!) százaléka nem csak magának, hanem másoknak is vásárolt. És igen, miért is ne lehetne ez egy jó megoldás? Ha például csak egy liter tejre van épp szükség vagy egy kiló kenyérre, miért ne segíthetnénk egymásnak? Bízom benne, hogy ez a segítőkészség még jó sokáig ki fog tartani az emberekben.
Arra is kíváncsi voltam a felmérésben, hogy vajon ki hogyan látja magát és a szokásait, vagyis igazán arra, hogy (saját elmondása szerint) egy-egy fogyasztó vásárlási rutinja miben és hogyan változott a koronavírusjárvány hatására. Lássuk a válaszokat!
– Szervezettebb lett a vásárlási rutinom.
– Kevesebb alkalommal, jobban átgondoltan vásárolok.
– Gyorsan és tudatosan intézem a bevásárlást.
– Előre egy hétre vásárolok tartósabb élelmiszert, a pékárut kétnaponta veszem. Többször sütök péksüteményt.
– Kevesebbet járok boltba, többször vásárolok online.
– Több napra vásárolok előre, félkész termeket ritkábban veszek, többet főzök.
– Átgondolom, hogy a nap melyik szakában vannak kevesebben az üzletekben, kerülöm a tömeget. Nincs nézelődés, tudatosan, lista alapján, gyorsan vásárolok és ha tehetem, egyedül megyek.
– Inkább olyan üzletbe járok, ahová kevesebben mennek.
– Annyiban változott a vásárlási rutinom, hogy mindig nyitásra vagy zárásra megyek, így elkerülve a tömeget.
– A költekezésben változott, sokkal kevesebb pénzt vásárolok el.
– Nem rohanok mindenért boltba, inkább körülnézek otthon, hogy abból, ami van, mit lehet készíteni.
– Kevesebb dolgot veszek, figyelem az akciókat. Ha olcsóbb, nagyobb kiszerelést veszek – így megspórolok egy utat.
– Céltudatosan vásárolok, és nincs pazarlás.
– Körültekintőbbek lettünk, és minden vásárlásnál megkérdezzük a szülőket is, mit kérnek.
– Kevesebbszer és gyorsabban vásárolok, többször intézem online, mint előtte.
– A karantén óta hétköznapra is főzök, a hozzávalók vásárlását tudatosabban teszem, listázok, tervezek. Fertőtlenítőszert gyakrabban veszek. Ha tömeg van, nem megyek be az üzletbe, inkább később visszamegyek.
– Csak azért nem megyek el otthonról, hogy hátha veszek valamit.
– Célirányosan vásárolok, egyedül, míg korábban vittem a gyerekeket is magammal.
Postára havi egyszer megyünk (általában a férjem), feladni a csekkeket, míg korábban határidőket figyelve jártunk.
– Korábban többször mentünk boltba kevesebb termékért, most előtérbe került a ritkább boltba járás, de előre vásárolunk.
– Nem járok “nézelődni”. Olyan helyen vásárolok, ahol mindent meg tudok venni.
Odafigyelek az üzletben, hogy ne mászkáljak feleslegesen.
Arra is szerettem volna választ kapni, hogy a jövőben, amikor minden visszatér a régi kerékvágásba, vajon ki hogyan fog vásárolni, személyesen vagy online, vagy terméktől függően választja ki a „platformot”? A válaszadók 76,2 százaléka úgy gondolja, hogy a járványhelyzetet követően személyesebb és online is fog vásárolni, ám előtte mindenképpen mérlegelni fogja, hogy melyik a jobb megoldás.
A felmérés utolsó kérdésében személyes tapasztalatokra volta kíváncsi, így arra kértem a válaszadókat, hogy ha van megosztanivalójuk, ne tartsák magukban. Íme, az eredmény:
– Sok pénzt takarítok meg a tudatosabb vásárlásnak köszönhetően.
– Vásárlás előtt nézzük át, mire van szükségünk, így nem lesz elfelejtett dolog, és megússzuk következő napi „boltjárást”.
– Sajnálom a kisvállalkozókat, akik nehéz helyzetbe kerültek az utóbbi hónapokban. Ezért időnként olyan dolgokat is megvásárolok, hogy támogassam őket, amikre a jelenlegi helyzetben nincs feltétlenül szükségem.
– Minden sokkal drágább lett. A fizetésünk vásárlóértéke nagymértékben csökkent. Nem költünk luxusra (utazás, koncertek, kultúra) mégis elfogy a pénz minden hónap végére.
– Kényelmes az online vásárlás, de nem minden esetben szeretem. A ruhákat, cipőket felpróbálás nélkül nem veszem meg, tehát online nem vásárolom e termékeket.
– Eddig minden nap elmentem ebédelni, vagy valamelyik kollégával vagy egy ügyféllel kettesben, messze mindenkitől. Mostanában főzünk és meghívjuk egymást otthonra.
Összességében láthatjuk, hogy, – ha nem is mindenkire – az emberek jó részére bizony a vásárlási szokásokat illetően is hatott a járvány. A tudatosság, a célirányos vásárlás és a felesleges dolgok halmozásának elhagyása, azt gondolom, a fogyasztók nagy részének megjelent az életében. Arról nem is beszélve, hogy elkezdtünk felelősséget vállani magunkért, a családunkért és a segítőkészségünkkel a barátainkért, szomszédainkért, ismerőseinkért is. Ezt tartsuk szem előtt és ezt a fajta gondolkodást vigyük majd tovább a jövőre, arra az időszakra, amikor már bárhova és bármikor mehetünk. Ne féljünk majd akkor is megkérdezni a nagymamát, a barátot, hogy szüksége van-e valamire. Merjünk kedvesek lenni, merjünk jók lenni és merjünk emberek lenni!
Hamár minden visszatér a régi kerékvágásba? Készülj ha külföld lenne a cél! Keresd profi tanácsadóinkat, nyelvtanárainkat, ha nem akarod, hogy meglepetések érjenek! Kapcsolatfelvétel katt a képre!
Szólj hozzá