Ahol fontos a magyar nyelv, az oktatás és identitás is
A gyermekek oktatása, annak színvonala kiemelten fontos a megfelelő jövő kialakításában. A másik fontos pillér az anyanyelvünk, kultúránk megismerése, tudása maximálisan.
Mayerné Répási Adrienn írása
Ha valaki külföldre költözik, megszűnik a védőhálója, az ismert oktatás, az anyanyelv ismerete, a megszokott kultúra. Épp ezért oly fontos külföldön élő magyarként is. Az Online Magyar Iskola ebben segít a külföldre költöző családoknak, és a már kint született gyermekeknek. Dr. Tamás Judittal, az iskola igazgatójával beszélgettem ma a céljaikról, munkásságukról.
Fő küldetésetek a külföldön élő családok, gyermekek segítése. Miben tudtok a segítségükre lenni elsősorban?
Modern e-oktatás formájában, időben és térben egyaránt rugalmas lehetőségeket biztosítunk diákjainknak a tanulásra, legyen az otthon az íróasztal előtt, a nyaralás alatt vagy utazás közben az autóban. Iskolánk a hét minden napján, már közel 50 csoportnak kínál játékos, interaktív foglalkozásokat Skype-on vagy Zoom-on keresztül. Diákjaink nemcsak életkoruknak, hanem magyar nyelvtudás szintjüknek is megfelelő tanulócsoportokban dolgoznak együtt. A 2020/21-es tanévtől már felnőttek számára is vannak magyar nyelvi kurzusaink – kezdő és haladó szinten egyaránt, illetve matematika tehetséggondozó programmal és sakkszakkörrel is bővítettük iskolánk profilját. Emellett magyarországi osztályozó vizsgára is készítünk fel gyerekeket, akiknek családja tervezi a Magyarországra visszaköltözést.
Számtalan kérdéssel fordulnak hozzánk a szülők nap, mint nap, hogy hogyan lehet életben tartani és fejleszteni a magyar nyelvet külföldön élve. Közösségi oldalainkon folyamatosan igyekszünk válaszokat adni a magyar tanulás lehetséges formáinak ismertetésével, magyar táborok, ösztöndíjak, versenyek, diaszpóra programok és természetesen saját szervezésű eseményeink bemutatásával. Iskolánknak már több mint 2600 követője van a Facebookon a világ minden részéről. 3 éve – szülői kezdeményezésre – létrehoztuk zártkörű szülői Facebook csoportunkat is az iskolánkba beiratkozott családoknak. Mindkét oldalon folyamatosan hírt adunk iskolánk eseményeiről és egyéb magyar tanulással kapcsolatos témákról, illetve folyamatosan megosztunk saját készítésű, otthoni gyakorlást segítő feladatlapokat, interaktív játékokat, nyomtatható munkafüzeteket is.
Mi a tapasztalat, mi a legnehezebb egy frissen kiköltözött család számára?
A frissen külföldre költöző családoknak egyszerre kell megtalálniuk a helyüket az új országban, beilleszkedni az új közösségbe, megbirkózni az ismeretlen kultúra által támasztott elvárásokkal, miközben igyekeznek megtartani és ápolni magyar gyökereiket és hagyományaikat. Sokan közülük próbálnak kapaszkodót, biztos, vagy legalábbis ismerős közeget keresni, ahol anyanyelvükön tudnak hasznos tanácsokat, bátorító szavakat kapni. Először csak magyar közösséget keresnek, ahol jókat tudnak beszélgetni, közösen tudnak ünnepelni.
Kezdetben sokan úgy gondolják, hogy gyermeküknek nincs szüksége magyar iskolára, hiszen otthon magyarul beszélnek, a rokonokkal magyarul tartják a kapcsolatot, így biztosan nem lesz nehéz megőrizni a magyar nyelvtudásukat. Idővel azonban azt tapasztalják, hogy gyermekeiknek – ahogy egyre több idegen nyelven megélt élményben lesz részük, egyre több más anyanyelvű barátjuk lesz, egyre több helyi szokást vesznek át -, annál ritkábban fognak a magyar szavak a „nyelvükre jönni”. A szülők ekkor kezdenek el magyar iskolát keresni számukra.
Magyarok a világ minden részén élnek, de nem mindenhol van közelségben magyar közösség és hétvégi magyar iskola. Nekik is tudunk megoldást kínálni. De diákjaink között sokan vannak olyanok is, akik intenzíven járnak a helyi magyar iskolába vagy cserkészetre, de mellé keresnek még több magyartanulási lehetőséget. Színes órarendünknek, és az Európából és Észak-Amerikából is oktató tanári karunknak minden időzónában tudunk csoportokat kínálni.
A további nehézségekben profi szakemberek, szuper szolgáltatásokkal segíteni neked itt: https://mindenamikulfold.hu/a-csapat-aki-segit-neked/
Mit gondoltok, mennyire fontos a magyar kultúra, a nyelv megőrzése ilyenkor? Mennyi időt fektetnek a családok a mindennapi dolgok mellett erre is?
“Az új, ismeretlen helyzetben stabil pont a családok számára a magyar kultúra, a hagyományok, a szokások megtartása. “
Kezdetben ez nagyon sok időt igénybe vesz, hiszen már az is rengeteg energia, hogy például egy ünnephez beszerezzük az otthon mindennaposnak számító kellékeket, vagy, hogy megtaláljuk a megfelelő alapanyagokat a kedvenc magyar ételünk elkészítéséhez, úgy, hogy a megszokott ízeket tudjuk visszaidézni. A magyar nyelv megőrzése azonban sokuk számára eleinte még nem tudatos, annak jelentősége 1-2 év után értékelődik fel, amikor az anyanyelv használata kezd egy kicsit háttérbe szorulni – különösen a gyerekeknél.
Vannak családok, ahol a magyar tananyagot is tanulják a gyerekekkel a kihozott tankönyvek segítségével, vagyis nagyon intenzíven gyakorolnak otthon, bár azt tapasztaljuk, hogy ritka, hogy ezt az intenzitást évekig fent tudják tartani. Nagyon sok családban a házifeladat-írás, az iskola utáni tevékenységek, sportfoglalkozások, zeneórák közé kellene beszorítaniuk a magyarozást, ami gyakran a legjobb szándék ellenére is háttérbe szorul. A magyar iskolába járás rendszerbe tudja terelni a magyarozást, és motiválni tudja az egész családot.
Az anyanyelven elsajátított ismeretek az adott ország iskolájában is segítik a gyerekek előmenetelét, hiszen a tudást át tudják ültetni. Ezért is fontos, hogy minél többet olvassanak, beszélgessenek magyarul is otthon változatos témákról.
Milyen lehetőségeket aknáz ki, mi az előnye az e-oktatásnak, amit ti is használtok? Vannak nehézségei, hátulütői?
Az online oktatásban ugyan sok kihívás rejlik, de még több lehetőség, amit a megfelelő eszközökkel ügyesen ki lehet aknázni és előnyünkre lehet fordítani. Az online térben, a személyes jelenlét hiánya miatt különösen fontos a játékmechanizmusok és játékelemek használata, amelyekkel élménydúsabbá, izgalmasabbá, és nem utolsó sorban motiválóbbá tehetőek a Skype vagy Zoom órák.
13 évvel ezelőtt, az iskola indulásakor sokkal kevesebb lehetőség állt a rendelkezésünkre, ma már rengeteg alkalmazás segíti a munkánkat, melyekkel interaktív feladatlapokat, könyveket, kvízeket, szabadulószobákat, rejtvényeket, hanganyagokat, infografikákat készíthetünk könnyedén. Az évek során kialakítottuk saját módszertanunkat és tananyagainkat, amelyeket rugalmasan igazítunk a gyerekek érdeklődéséhez és a családok igényeihez. Ehhez kapcsolódóan kialakítottunk egy jutalmazási rendszert is, melynek alapja egy szmájligyűjtő verseny, amelynek győzteseit e-könyvvel jutalmazzuk minden félév végén. A többi diákunk sem marad azonban olvasnivaló nélkül. Az idei tanévtől kezdve valamennyi diákunk és tanárunk számára ingyenes hozzáférést biztosítunk a BookR Suli pedagógiai módszertani alkalmazáshoz és könyvtáralkalmazáshoz, melyben több mint 100 klasszikus és kortárs gyermekirodalmi könyv található. Ez a kezdeményezésünk – a diákok és a szülők visszajelzései alapján – nagyon sikeresnek bizonyult. A gyerekeknek bármikor lehetőségük van “leemelni” egy könyvet a digitális könyvtár polcairól, ahol minden korosztály találhat az érdeklődésének megfelelő olvasmányt. A BookR Suli könyvei által a tanórákat is sikerült színesebbé tenni, ami tovább növeli diákjaink tanulási élményét.
Az online oktatásban az egymástól távoli helyszíneken lévő diákok és tanárok interakciójának megteremtéséhez több lehetőség is rendelkezésünkre áll. Például kiváló megoldás az az interaktív faliújság felület, amit a tananyagmegosztáson, közös órai munkán, tanulói kiselőadások prezentációján kívül, a tanári konferenciák és szülőkkel való kommunikáció során is nagyon sokszor használunk.
” Fontos tartjuk, hogy a legújabb digitális alkalmazások, programok és felületek mellett a hagyományos pedagógiai módszereket és eszközöket is használjuk.”
Az írást például tábla segítségével oktatjuk, tanulóink füzetet vezetnek, a nagyobbak jegyzetelnek az órákon, a kisebbek sokat rajzolnak. A gyerekek legnagyobb örömére gyakran megjelenik a foglalkozásokon a gyurma, a színes papír, a festékek és a LEGO mint segédeszköz, de szemléltetésre a mindennapi használati tárgyakat, játékokat, növényeket, állatokat is bevetjük. Mindezeknek csak tanáraink fantáziája szab határt.
Mit lehet tudni a tanári karról, az oktatásról? Milyen tantárgyak vannak? Milyen programokkal színesítitek tovább a gyerekek oktatását? Mi az, amitől nem hétköznapi, egyszerű tanmenetet kapnak a csemeték, hanem izgalmasabbat, többet, jobbat?
Az OMI tanári kara magasan kvalifikált, Magyarországon végzett, de külföldön élő magyar gyerekek oktatásában is nagy gyakorlattal rendelkező, diplomás pedagógusokból áll. Sokunk szülőként ugyanabban a cipőben jár, mint a hozzánk jelentkező anyukák vagy apukák, így pontosan átérezzük a helyzetüket, és tisztában vagyunk az igényeikkel. Tanáraink közül többen olyan speciális területeknek is szakemberei, mint az ECL nyelvvizsga felkészítés, logopédia, dráma- és mesepedagógia, vagy magyar, mint idegennyelv-tanítás. Iskolánk prioritásai közé tartozik a tanári kar szakmai ismereteinek további bővítése, modernizálása, társszervezetekkel, kollégákkal való kapcsolattartása, új kapcsolatok és együttműködések kiépítése. Folyamatosan figyeljük az aktuális továbbképzési lehetőségeket, és delegáljuk rá tanárainkat, valamint évente 1-2 alkalommal tartunk belső képzést is, melyben oktatóink egymásnak adják át a megszerzett tudásukat, tapasztalataikat. Másoddiplomaként több tanárunk is megszerezte a „diaszpórában magyar nyelvet tanító szakember” szakképzettséget is a győri Széchenyi István Egyetemen. Az évek alatt megszerzett tudásanyagunk és tapasztalataink megosztásával a világjárvány kitörése után sok iskolának tudtunk segíteni a digitális oktatásra való átállásban.
Órarendünket úgy alakítjuk ki, hogy a különböző időzónákból, Kínától egészen Brazíliáig, mindenki számára tudjunk megfelelő időpontot szükséges. Óvodás korú gyermekek számára félórás zeneovi foglalkozásokat tartunk, ahol a szülők aktív részvételével ismertetjük meg a kicsikkel a magyar mondókákat és gyerekdalokat. Órarendünkben jelennek meg a magyar, mint idegen nyelv csoportok, a szókincsbővítő, beszédfejlesztő foglalkozások, valamint az írás-olvasás. A 10-18 éves korcsoportnak pedig heti váltásban kínálunk magyar irodalom és nyelvtan, történelem, földrajz és néprajz órákat is. Az órák színesítéséhez gyakran hívunk vendégelőadókat, híres magyar sportolókat, tudományos szakembereket, múzeumpedagógusokat, zenészeket, írókat, költőket.
A 2020/21-es tanévben új profilként elindítottuk a felnőtteknek szóló magyar mint idegennyelv kurzusainkat is, amelyek kezdő és haladó szinten egyaránt elérhetőek. Az idejáró diákok nagy része az OMI-ban tanuló kétnyelvű családok nem magyar anyanyelvű szülői közül kerültek ki, de vannak, akiket csak egyszerűen kíváncsiság sodort felénk. Matematika Tehetséggondozó Programunkban kiváló magyar matematika professzorok vezetésével 7-től 20 éves korig kívánjuk segíteni a matematika iránt fogékony gyermekek tehetségének kibontakoztatását. A matematika egy olyan alaptudomány, fontosságát nem lehet eléggé kifejezni. Az idei tanévtől indult sakkszakkörünk esetében is hasonló cél lebegett a szemünk előtt. Ebben a programban csoportos és egyéni foglalkozásokat váltogatva sajátíthatják el a diákokat a sakk rejtelmeit. Mindezeken kívül is számos megvalósításra váró ötletünk van, igyekszünk minden tanévben bővíteni az iskola profilját .
Mi az, amire maximálisan odafigyel az Online Magyar Iskola? Amitől másabb, eltérőbb a hasonló iskolai rendszerektől?
Sok hétvégi magyar iskolában – az idő és a hely korlátozottsága miatt – csak korosztály szerint szervezik a gyerekeket csoportokba. Az Online Magyar Iskolában lehetőségünk van arra, hogy tovább differenciáljuk a csoportokat, és nem csak a kort, hanem a magyar nyelvtudás szintet is figyelembe véve tudjuk kialakítani az osztályokat. Hiszen magától értetődő, hogy egy Magyarországról nemrég kiköltözött 8 éves gyerek sokkal jobban tud magyarul, mint az a 8 éves diákunk, aki már külföldön született, és a családban az egyik szülő anyanyelve nem magyar. A két gyermek számára teljesen mást jelent a magyar nyelvtanulás. Ugyanígy figyelnünk kell arra is, hogy egy kezdő magyar tanuló tinédzser esetében bár teljesen az alapoktól kell indulnunk, de mégis más módszerrel kell őket megközelítenünk, más szókinccsel kell dolgoznunk, mint egy szintén kezdő, de fiatalabb diák esetében. Kis létszámú (3-8 fős) csoportjainkban sokkal több figyelem jut az egyes diákokra, és a tananyagot is sokkal jobban a csoport igényeihez tudjuk igazítani.
Ha további közösségre vágysz, csatlakozz a „Minden, ami külföld” csapatánál itt: https://mindenamikulfold.hu/csatlakozz/
Mondhatjuk, hogy nem csak iskola, oktatás, hanem egy jó kis közösség is kialakult? Ismeretségek, barátságok, azaz egy jó kis védőháló?
Az OMI egyedülálló sajátossága, hogy iskolánkban a világ különböző részein élő magyar gyerekek tanulnak együtt, megismerve a diaszpóra más magyarokban élőket is. Így a tanárai, diákjai és a szülők egy nagy, magyar, virtuális közösséget alkotnak, melyben sokszor barátságok is kialakulnak. Vannak olyan csoportjaink, ahol a diákok már 5-6 éve együtt tanulnak, igazi osztályközösséget alkotva. A tanórákon kívül rendszeresen vannak iskolai szintű közös projektjeink, kreatív pályázataink, rajzversenyeink. Van egy folyamatosan bővülő versgyűjteményünk is egy online faliújságon, ahova a különböző csoportokba járó gyerekeket fel tudják tenni versmondásukat, éneklésüket, videó- vagy hangfelvételüket. Több közös online mesekönyv is született már tanulóink tollából, melyeknek a szövegén és illusztrációján hetekig dolgoztak együtt. Legnépszerűbb projektünkben, ami már több éve zajlik, iskolánk utazó papírfiguráinak, Lapos Lajosnak és Lapos Lujzának az utazásait követhetjük nyomon. A gyerekek kivágják, kisszínezik és magukkal viszik nyaralásaikra a papírbabákat, és lefotózzák őket különböző helyszíneken. A képeket évek óta gyűjtjük egy Padlet felületen.
A világjárvány előtt nyaranta rendszeresen tartottuk személyes találkozókat is Magyarországon, de tavaly nyáron is tudott találkozni egymással pár diákunk és tanárunk, amikor épp egy időben látogattak haza.
Összességében elmondhatjuk, hogy immáron 13 éve tanítunk online az OMI-ban, és nagyon élvezzük a sok kihívással teli, izgalmas munkát. Iskolánk alulról jövő kezdeményezésként indult, néhány lelkes pedagógus anyuka szeretett volna saját és a helyi magyar gyermekei számára magyartanulási lehetőséget. Az évek során egyre többen csatlakoztak hozzánk más államokból, majd külföldről is. Jelenleg a világ öt kontinenséről, közel 30 országból vannak tanulóink Ausztráliától Izraelen át Pápua Új-Guineáig. A több mint 200 lelkes diákunk ad nekünk újabb és újabb lendületet a folyamatos fejlődéshez.
Linkjeik: https://onlinemagyariskola.com
Szólj hozzá