Minden Ami Külföld | Költözzünk! De mi lesz a sulival? 2. rész - Minden Ami Külföld
Minden ami kulfold logo feher
Minden ami kulfold logo feher
Minden ami külföld
  • Családdal, gyermekekkel vágnátok neki a nagyvilágnak? Érdemes tisztában lenni az oktatás nyújtotta lehetőségekkel! TIPPEK, hogy megtaláljátok a saját utatokat!

Költözzünk! De mi lesz a sulival? 2. rész

A tanulás, oktatás lehetőségei

Családdal, gyermekekkel vágnátok neki a nagyvilágnak? Érdemes tisztában lenni az oktatás nyújtotta lehetőségekkel! TIPPEK, hogy megtaláljátok a saját utatokat!

Baráth Mea írása

A tanulás témájához kapcsolódó első cikkünkben a magyar oktatási rendszer felépítésébe tekintettünk bele, körképet nyújtva a kötelezettségekről és lehetőségekről, melyekkel egy külföldre költözést tervező családnak fontos tisztában lennie.


Török Beatrix Enikővel beszélgettünk a tanulás, oktatás témakörében. 

Beatrix négy gyermek édesanyja. Mintegy tíz éve él családjával, gyermekeivel otthontanulásban. Életútja során gazdasági felsőfokú végzettség, és műszaki diploma után a gyermekek, a pedagógia, és a pszichológia felé fordult. Tanulócsoportban tanított, zeneovi és zenebölcsi vezető volt, jelenleg pedig gyógypedagógus hallgatóként képzi magát. 

Sorozatunk harmadik részében pedig Beatrix élettapasztalatán keresztül a homeschooling, vagyis az otthontanulás miértjeit és mikéntjeit vesszük sorra. 


Beatrix hivatása segíteni a hozzá forduló családokat, hogy megtalálják a számukra legkedvezőbb lehetőségeket az oktatási rendszerben. 


“Életfelfogásomban hiszem, életvitelemben, munkámmal kapcsolatban tapasztalom, és ezt adom tovább ügyfeleimnek, barátaimnak, és természetesen a családtagjaimnak is:

Minden lehetséges! 


Az oktatás olyan, amilyennek megteremtjük, amilyennek elfogadjuk.


Napjainkban az oktatás, tanulás újradefiniálását és egyben újragondolását éljük. Mondhatni, a tanulás forradalma zajlik. Mindenhol és minden körülmények között.” – vallja Beatrix.


Török Beatrix Enikő

Milyen oktatási rendszert ajánlana a szakértő? 


A válasz nem lehet kategorikus, a helyzet egyáltalán nem olyan egyértelmű.

“Nem tudom azt mondani, hogy az egyik oktatási rendszer jobb, mint a másik, mert természetesen sosincs fekete és fehér válasz semmire. Így az oktatási-tanulási helyzetre sem. Az életfeladatommal azt vállaltam fel, hogy azon családok, akik meg kívánják emelni a tanulás minőségét gyermekeik számára, boldoguljanak ott és úgy, ahol és ahogyan ők szeretnének. 


A változások mikro szinten kezdődnek, és a változás elengedhetetlen ahhoz, hogy az életünk tovább haladjon. 


Az életben annyi minden bizonytalan, a változás azonban az egyetlen, ami biztos.

  • Halld meg a saját belső hangodat! 
  • Merj felelősséget vállalni gondolataidért, érzéseidért, megérzéseidért! 
  • Merj az álmaid irányába menni, mert minden, amit már kigondolsz, létezik és megvalósítható!

Hogyha gyermeked oktatásával kapcsolatban bizonytalan vagy, új utakat keresnél, Beatrix azt javasolja, tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket:

  • Mit kíván a család? 
  • Mi az én prioritásom az életben? 
  • Mit kívánok mindenképpen továbbadni? 
  • Milyen életet kívánok a gyermekeimnek? 
  • Milyen életet kívánok önmagamnak? 

“Gyermekeink mindent lemásolnak, példák vagyunk számukra. Ha megvan a prioritásom, vagyis tisztában vagyok vele, mit kívánok megvalósítani, milyen életminőséget szeretnék megteremteni, milyen tanulást vágyom gyermekeimnek átadni, akkor meg is van a válasz!

Írathatom alternatív, állami, vagy egyházi intézménybe gyermekemet. Vagy juthatok arra, hogy otthontanulás életmódot, szabadtanulást, élethosszig tartó és élet általi tanulást kívánok számukra. Fontos szempont, hogy ők maguk mit kívánnak önmaguknak? 

Ahhoz, hogy tudd, kedves olvasó, mit is keresel valójában, tisztában kell lenned önmagaddal, és a világgal kapcsolatos elvárásaiddal. 


Mély önismeret az egész élet. Szülőként pedig még inkább.


Milyen oktatási rendszer működhet a leghatékonyabban? Mit ajánlanál jó szívvel?

“Az oktatási rendszert illetően nagyon megoszlanak a vélemények.” – reagál kérdésünkre Beatrix. 

“Minden ember egyedi, mindenkinek más jelent jót, megfelelőt vagy éppen kiválót. Sőt, továbbmegyek: egy ember, egy család különböző életszakaszaiban is más és más a jó, megfelelő, kiváló.


A társadalom családokból áll. A családi jól-lét kell az elsődleges legyen ahhoz, hogy egy társadalom megfelelően tudjon működni. 


A saját, személyes döntéseinkben kulcsfontosságú volt a családi egység minél magasabb szintre emelése, szülő-gyermek, testvér-testvér kapcsolatok erősítése. Akik számára prioritást élvez a család, azoknak az Otthontanulás Életmód ideális.”


Egy külföldi példa a demokratikus oktatásra: Summerhill


Beatrix beszámolt egy izgalmas és egyedi kezdeményezésről, a demokratikus iskoláról. 

“Summerhill életfelfogása, tanulási metodikája, a gyermekekhez való hozzáállása rendkívül sokat adott számomra. Angliában, Suffolk megyében, Leiston településen működik ez az oktatási intézmény. Az iskoláról film is készült. Sok magyar család gyermeke tartozik ahhoz a nagyszerű közösséghez, melyet az alapító, A.S. Neill több, mint 100 éve hozott létre. Ebben az iskolában a gyerekek azt és akkor tanulják, amikor szeretnék, természetesen a közösséghez igazodva. A saját választásaik, egyéniségük kibontakozását helyezik előtérbe. Ez egy bentlakásos intézmény, mely azok számára, akik a családi egységet kívánják erősíteni, magasabb minőségbe emelni, nem biztos, hogy megfelel.”


A tanulásról szabadabban gondolkodni, gyermekeink érdekeit szem előtt tartva keresni a megfelelő utat – ebben segíthet Beatrix, keressétek őt elérhetőségein, ha további kérdések merültek fel bennetek!

Cikkünk első részét >>itt olvashatod<<<<


Támogatásra volna szükséged? Keress minket, örömmel segítünk, itt megtalálsz: Minden ami külföld szolgáltatói köre.

1 hozzászólás

Szólj hozzá