Minden Ami Külföld | Miért jó az online színház? - Minden ami külföld
Minden ami kulfold logo feher
Minden ami kulfold logo feher
Minden ami külföld
  • onlineszinhazmindenamikulfoldfo

Miért jó az online színház?

Kicsit több, mint egy évvel ezelőtt el sem tudtuk volna képzelni, hogy otthon a képernyő előtt nézzünk meg egy színdarabot. Ma pedig már ez a helyzet, de ez is egy olyan dolog, amiből igenis ki lehet hozni a legjobbat és aminek bizony vannak előnyei is.– Paulikovics Réka írása

Persze, nem igazi klasszikus színházi élmény megnézni a nappalidban a kedvenc darabodat, vagy egy újdonságot. Hiszen hiányzik a szertartásos jelleg, nem öltözünk szép ruhába (bár simán otthon is el lehet ezt játszani), nincs nagyobb közönség, és nincs meg az a sokunkat beszippantó színházi atmoszféra (tudom, miről beszélek, évekig dolgoztam színházban).

Az online színház azonban igyekszik másképp különleges lenni: például közeli snittekkel, ezáltal olyan élménnyel, amit például az igazi, fizikai színházban nem tapasztalhatnánk meg. Hát valamit valamiért. Ami nagyon fontos, hogy szerintem hálásak lehetünk azért, hogy sok színház elérhetővé tette számunkra az előadásait és élvezhetjük a kedvenc zenés darabunkat, operánkat, tragédiánkat otthonról, a kényelmes fotelből. Sőt, akár a gyermekeink számára is tökéletes kikapcsolódás lehet egy-egy gyerekdarab megtekintése. Ha ez sem lenne, még inkább elzártnak éreznénk magunkat a külvilágtól, az élményektől és a megszokott életünktől. 

A pandémia és a korlátozások kezdete óta megnövekedett az igény minden olyan dologra, amivel egy kicsit közelebb érezhetjük magunkat a közösséghez, ráadásul az online előadásoknak köszönhetően az alkotók és a színészek sem érzik magukat és a munkájukat teljesen feleslegesnek. Ráadásul ez a mostani helyzet előbb vagy utóbb amúgy is eljött volna, – persze nem abban a formában, hogy kizárólag online előadásokkal találkozunk, de tagadhatatlan, hogy a mai világban nem lehet a színház egyetlen formája az, hogy többszáz ember ül egy nézőtéren. 

Hogy miért? Mert Magyarországon az átlagos színházi ülőhelyek száma 450. Sok olyan színház van, ahol hetekre, sőt hónapokra előre meg kell vásárolni a jegyet, ha szeretnél megnézni egy népszerűbb darabot, a székek száma pedig ugyebár nem bővíthető, a nézőtereket nem lehet nagy mértékben átépíteni. Az online színházban viszont nem kell a létszám miatt aggódni, megfelelő technikai háttérrel egyszerre több ezren, sőt, akár több tízezren is megnézhetnek egy előadást. 

Ahogy sok minden másban, ebben is megoldást kellett találni, és igaz, hogy ez most egy kényszer szülte helyzet, ám a színházrajongók mindenképpen jól jártak. Az utóbbi egy évben megszületett, vagy inkább az új helyzetre felkészített online színház-streaming platformok gyakorlatilag újjáélesztették a színházi közvetítés régi, jól bevált formáját, ám már újabb, modernebb technikai megoldásokkal. 

És hogy mit ad az online színház? 

Élményt, hiszen ebben a formában ugyanúgy bele lehet szeretni egy darabba, mintha mondjuk a nézőtér közepén ülnél. Az előadásokat nagyon profin szerkesztik, ráadásul nagyon jó minőségben, így a néző egyetlen fontos mozzanatról sem marad le. A közeli felvételeket zseniálisan használják, ez pedig teljesen új perspektívába helyez egy-egy szereplőt, karaktert, mert olyan kifejezéseket láthatunk az arcukon, amit egyébként a színházban észre sem vennénk. Sok online előadás alatt, a felvonások közti szünetben levetítik a darab werkfilmjét, amiben az alkotók és a színészek beszélnek az előkészületekről, a próbákról, arról az időszakról, amikor az előadás azzá vált, amit a néző végül az otthonából is élvezhet. A készítők, alkotók, színészek pedig még arra is figyelnek, hogy a darab végén tapsrend is legyen, hiszen a néző a számítógép előtt is néző. Tehát azt mondhatjuk, hogy lehet, hogy valamit elvesz az online színház, ugyanakkor ad is valami olyan extrát, amit a személyes jelenlét nem.

Ha már a werkfilmnél tartottunk, a mostani helyzet persze az alkotóknak és a színészeknek is más. Nem nézőknek, hanem kameráknak játszanak, bár tudják, hogy esetenként akár négyszer annyian is nézik őket egy előadás alkalmával, mintha a színházban lennének. És hogyan éli meg ezt egy színész? Nemrégiben a Minden ami külföld podcastjában Diener Szilvi vendége volt Reider Péter, egy 23 éves magyar színész, aki a művészek oldaláról mutatta be a jelenlegi helyzetet. A fiatal tehetség 2020-ban diplomázott a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen Marton László, Hegedűs D. Géza és Forgács Péter osztályában. Gyakorlati éveit a Vígszínházban töltötte, egyetemi évei után ugyanitt lett társulati tag. Legutóbb három hónapnyi kihagyás után a Pesti Színház nagysikerű 25 éves jubileumi előadásában, A dzsungel könyve című Békés-Dés-Geszti musicalben lépett színpadra online formában, Maugli szerepében.

A beszélgetést itt meghallgathatod:

https://mindenamikulfold.hu/online-szinhaz-beszelgetes-reider-peter-szinesszel-8/

Már csak egy kérdés maradt: mi lesz az online színházzal, ha visszatérünk a „régi” életünkhöz? Valószínűleg hosszú távon is fenntartható marad a különböző platformok működése. Sokan örülünk ennek a lehetőségnek és ha megmarad, nagy eséllyel használni fogjuk az online színházat a jövőben is. Ennek az is az oka, hogy talán nem mindig van időnk fizikailag elutazni egy-egy előadásra, vagy például messze élünk a kiszemelt színháztól. Külföldön élő magyaroknak például tökéletes megoldás, ahogy azt a fent megosztott beszélgetésben is hallhattuk, de például egy debreceni család is élvezheti a Vígszínház előadásait anélkül, hogy Budapestre utazna. Ez mindenképpen nagy előny és egy lehetséges ok arra, hogy megmaradjon az online színházi élmény. 

Egy ideális világban persze az lenne a legjobb, ha a színházak a helyszínen tudnának teltházas előadásokat bemutatni, mellette pedig online közvetítenének darabokat, de egyelőre nem tudjuk, hogy mikor térhetünk vissza a megszokott kerékvágásba, vagy legalábbis valami hasonlóba. 

Addig is maradnak az online felületek, és én személy szerint úgy gondolom, hálásak lehetünk azoknak, akik lehetővé teszik, hogy a karantén alatt is szerezhessünk színházi élményeket.

Felhasznált irodalom: www.24.hu

Szólj hozzá