Minden Ami Külföld | Mik lesznek az angliai vízum feltételei a Brexit után? - Minden ami külföld
iranytu_feher
iranytu_feher
Minden ami külföld
  • Egyesült Királyság

Mik lesznek az angliai vízum feltételei a Brexit után?

Az Egyesült Királyság 2020. január 31-én kilépett az Európai Unióból (EU). A jelen szakpolitikai nyilatkozat felvázolja, hogyan fogjuk teljesíteni a brit nyilvánosság felé lévő kötelezettségvállalásunkat, és hogyan vesszük vissza az ellenőrzést határaink felett.

Cikk hivatalos forditását Balázs készítette. Angol-német fordításra tolmácsolásra van szükséged ?
Kapcsolatfelvétel Balázzsal

Angliai költözéssel kapcsolatban keresd Dorinát: >>>felveszem a kapcsolatot<<<

Véget vetünk a szabad mozgásnak, és előterjesztünk egy bevándorlási törvényjavaslatot, amely egy olyan szigorú és igazságos pontalapú rendszert vezet be, amely vonzó lesz azon magasan képzett munkavállalók számára, akikre szükségünk van ahhoz, hogy hozzájáruljanak gazdaságunkhoz, közösségeinkhez és közszolgáltatásainkhoz. Egy magas bérezésű, magasan képzett és magas termelékenységű gazdaságot szeretnénk létrehozni.

Egy olyan rendszert dolgozunk ki, amely az Egyesült Királyság egészének érdekében működik és az adott személy által kínált képességet előtérbe helyezi származási országával szemben.

Az európai szabad mozgáshoz való jogok által torzított bevándorlási rendszer túl régóta nem tudja kielégíteni a brit nép igényeit. Nem tudott előnyöket biztosítani szerte az Egyesült Királyságban, és cserben hagyta azokat a világ minden részéről érkező magasan képzett bevándorlókat, akik az Egyesült Királyságba szeretnének jönni, hogy hozzájáruljanak gazdaságunkhoz és társadalmunkhoz.

A mi megközelítésünk mindezt megváltoztatja. Egy olyan új rendszert vezetünk be, amely átformálja azt, ahogyan minden bevándorló az Egyesült Királyságba jön dolgozni, tanulni, látogatóba vagy családjával egyesülni. Ezenfelül forradalmasítja az Egyesült Királyság határainak működtetését, szigorítja a biztonságot, és jobb ügyfélélményt nyújt az Egyesült Királyságba érkezőknek.

2021. január 1-től az uniós és nem uniós állampolgárok egyenlő bánásmódban részesülnek. Csökkenteni fogjuk 1 a migráció általános szintjét, és kiemelt helyen kezeljük a legmagasabb képzettséggel és legnagyobb tehetséggel rendelkezőket: tudósokat, mérnököket, akadémikusokat és egyéb magasan képzett munkavállalókat. Fontos, hogy továbbra is elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy megvédjük az embereket az embercsempészek és a gátlástalan munkáltatók kizsákmányolásától.

A szabad mozgást az Egyesült Királyság pontalapú rendszerével váltjuk fel, hogy gondoskodjunk a legmagasabban képzett munkavállalók, szakképzett munkavállalók, diákok és egy sor egyéb speciális munkát végző bevándorlási útvonaláról, ideértve a globális vezetők és innovátorok útvonalát is.

Nem vezetünk be általános útvonalakat az alacsonyan képzett vagy ideiglenes munkavállalók számára. Át kell helyeznünk gazdaságunk fókuszát: ahelyett, hogy az Európából érkező olcsó munkaerőre támaszkodunk, a technológiai és automatizálási beruházásokra kell összpontosítanunk. A munkáltatóknak alkalmazkodniuk kell.

Azonban az uniós polgárok letelepedési rendszere (Settlement Scheme for EU citizens) keretében – amely 2019 márciusában nyílt meg – már 3,2 millió kérelem érkezett uniós állampolgároktól, akik az Egyesült Királyságban maradhatnak és dolgozhatnak majd. Ez rugalmasságot biztosít a munkáltatóknak, hogy teljesítsék a munkaerőpiaci igényeket.

Tisztában vagyunk vele, hogy ezek a javaslatok jelentős változást jelentenek az egyesült királyságbeli munkáltatók számára, és átfogó kommunikációs és tudatosító programot indítunk az elkövetkező hónapok során. Folyamatosan alapos elemzésnek vetjük alá a munkaerőpiaci adatokat, hogy láthassuk a kulcsfontosságú szektorokban jelentkező esetleges nyomást.

Ezenkívül több kezdeményezést is előterjesztünk tudósok, diplomások, közegészségügyi dolgozók és a mezőgazdasági ágazatban lévők számára, amelyek rövid távon további rugalmasságot biztosítanak a vállalkozásoknak.

Évtizedek óta először tartja majd az Egyesült Királyság teljes ellenőrzése alatt azt, hogy ki érkezik ebbe az országba, és hogyan működik a bevándorlási rendszerünk. A jelen szakpolitikai nyilatkozat azt ismerteti, hogy hogyan ragadjuk meg ezt az egyedülálló lehetőséget az új pontalapú rendszer bevezetésével.

A jelen szakpolitikai nyilatkozat mellett rövidesen közzétesszük a Jogi Bizottság bevándorlási szabályok egyszerűsítéséről szóló jelentésére adott válaszunkat, amely azt fogja ismertetni, hogy mit javaslunk az észszerűsített és egyszerűsített rendszer alapjainak biztosításához.

Egyesült Királyság

Az Egyesült Királyság pontalapú rendszere

1. 2021. január 1-től véget ér a szabad mozgás, és bevezetjük az Egyesült Királyság pontalapú rendszerét. Ez egy szélesebb körű, több évig tartó, a Belügyminisztérium által vezetett változási program részét képezi, amelynek célja, hogy átalakítsa a határőrizeti és bevándorlási rendszert.

2. Ezeket a változásokat az Egyesült Királyság támogatási rendszerének és a határőrizet működtetésének további fejlesztései követik majd, ideértve hosszabb távon az elektronikus utazási engedélyek bevezetését, amelyek még az utazás előtt biztosítják, hogy az Egyesült Királyságba érkezők rendelkeznek az ehhez szükséges engedéllyel. A fokozatosság elvét alkalmazzuk az új rendszer zökkenőmentes bevezetése érdekében, illetve hogy mindenkinek kellő ideje legyen az alkalmazkodásra. A jelen szakpolitikai nyilatkozat a változások első szakaszára koncentrál, amelyeket 2021-től vezetünk be.

Bérezési és képzettségi küszöbök

3. A Migrációs Tanácsadó Bizottság (Migration Advisory Committee, MAC) január 28-án tette közzé jelentését a bérezési küszöbökről és a pontalapú rendszerekről. Hálásak vagyunk az átgondolt munkájukért.

4. Elfogadjuk az MAC ajánlását a bérezési küszöbértékekre vonatkozóan, így azt is, hogy 30 000 fontról 25 600 fontra csökkentsük az általános bérezési küszöböt. A bevándorlók számára továbbra is a szakmájukhoz meghatározott specifikus fizetési küszöbérték (az úgynevezett „szokásos díjazás”), illetve az általános bérezési küszöbérték közül a magasabbikat kell fizetni. Azonban – a lentebb ismertetettek szerint – a szakképzett munkavállalókra vonatkozó pontalapú rendszer értelmében a kérelmezők az alacsonyabb fizetésért „elcserélhetik” majd az olyan jellemzőket, mint például konkrét állásajánlat és végzettég. Néhány szakma esetében továbbra is eltérő szabályok lesznek érvényben, ahol a bérezési küszöb alapját a közzétett bérskálák alapján kell meghatározni. Pályakezdőknél minden szakma esetén a tapasztalt munkavállalók díjazásához képest 30%-kal alacsonyabb követelményeket határozunk meg, és csak az alapbért (a különböző juttatásokat vagy nyugdíjjárulékokat nem) használjuk annak megállapítására, hogy elérik-e a bérküszöböt. Továbbá – az MAC ajánlásainak megfelelően – nem vezetünk be regionális bérezési küszöböket vagy eltérő szabályozást az Egyesült Királyság különböző részei vonatkozásában.

5. Megvalósítjuk az MAC azon ajánlását is, hogy a képesítési küszöböt RQF6 szintről RQF3 szintre szállítsuk le. Felfüggesztjük a „szakképzett munkavállaló” útvonalon érkezők számának plafonját, és kivezetjük a helybeli munkaerőpiaci tesztet (resident labour market test). Ezek a változások biztosítják, hogy szakképzett munkavállalók széles köre tud majd az Egyesült Királyságba jönni a világ bármelyik részéről, miközben a folyamat egyszerűbb és gyorsabb lesz a munkáltatók számára. Ezek fontos változások, amelyek azt jelzik, hogy az Egyesült Királyság nyitott a vállalkozások felé.

Szakképzett munkavállalók

6. A pontalapú rendszer egyszerű, hatékony és rugalmas szabályozást kínál a világ minden tájáról származó szakképzett munkavállalók számára, hogy egy munkáltatók által vezetett rendszeren keresztül jöjjenek az Egyesült Királyságba. Minden kérelmezőnek – uniós és nem uniós állampolgároknak egyaránt – bizonyítania kell, hogy rendelkezik állásajánlattal valamely jóváhagyott támogatótól, hogy az állásajánlat megfelel az előírt képzettségi szintnek, valamint hogy beszél angolul. Ezenfelül, ha a kérelmező többet keres, mint a legkisebb bérezési küszöbérték, akkor az adott személy jogosult lesz a kérelem beküldésére. Azonban ha az előírt legkisebb bérezési küszöbértéknél kevesebbet, de legalább 20 480 fontot keres, akkor még jogosult lehet arra, hogy az országba jöjjön, ha bizonyítja, hogy rendelkezik állásajánlattal valamelyik (az MAC által megjelölt) konkrét hiányszakmában, vagy ha az adott munkakörhöz kapcsolódó PhD fokozattal rendelkezik. A kérelmezők valójában „elcserélhetik” majd a legkisebb bérnél vagy a területükön érvényes „szokásos díjazás”-nál alacsonyabb bérezésre az olyan jellemzőket, mint például a konkrét állásajánlat és végzettség.

JellemzőElcserélhetőPont
Jóváhagyott támogató által kínált állásajánlatNem20
Megfelelő képzettségi szintű állásNem20
Előírt szinten beszél angolulNem10
20 480 £ (minimum) és 23 039 £ közötti bérezésIgen0
23 040 £ és 25 599 £ közötti bérezésIgen10
25 600 £ és afölötti bérezésIgen20
Hiányszakmában lévő állás (az MAC által meghatározottak szerint)Igen20
Iskolai végzettség: PhD az adott munkakörhöz kapcsolódó tárgybanIgen10
Iskolai végzettség: PhD az adott munkakörhöz kapcsolódó STEM tárgybanIgen20

A kérelmezéshez összesen 70 pont szükséges; néhány jellemző elcserélhető.

7. Például egy STEM tárgyban (tudomány, technológia, mérnöki ismeretek, matematika) tevékenykedő egyetemi kutató, aki 22 000 fontos bérrel szeretne az Egyesült Királyságba jönni (amely az általános legkisebb bérezési küszöbérték alatt van), továbbra is beléphet az Egyesült Királyságba, ha releváns PhD fokozattal rendelkezik egy STEM tárgyból. Hasonlóképpen egy ápoló, aki 22 000 fontos bérrel szeretne az Egyesült Királyságba jönni, továbbra is beléphet az országba azon az alapon, hogy hiányszakmában fog dolgozni, amennyiben továbbra is hiányszakmának minősül az MAC szerint.

8. Felkérjük az MAC-t, hogy állítsa össze a hiányszakmák listáját, amely lefedi a „szakképzett munkavállaló” útvonalhoz tartozó valamennyi munkakört, és hogy a listát rendszeresen vizsgálja felül. Azzal, hogy extra pontokat adunk azoknak a szakmáknak, amelyeket az MAC hiányszakmának jelöl meg az Egyesült Királyságban, azonnali átmeneti könnyítést nyújtunk ezeknek a területeknek, hiszen könnyebbé válik a bevándorlók toborzása. Azonban elvárjuk a munkáltatóktól, hogy egyéb lépéseket is tegyenek a munkaerőhiány kezelésére, és az MAC ezt is megnézi, amikor felülvizsgálja, hogy egy adott szakma továbbra is hiányszakmának minősül-e.

9. Azt is fontos felismerni, hogy néhány magasabban fizetett szakmában a „szokásos díjazás” az általános bérezési küszöbérték felett lesz. A bevándorlók továbbra is kapnak pontokat a releváns PhD-fokozatért, ha az adott szakma hiányszakmának minősül, amelyeket aztán elcserélhetnek a „szokásos díjazás”-nál alacsonyabb bérre: 10%-kal alacsonyabbra, ha nem STEM-tárgyban van PhD-fokozatuk; 20%-kal alacsonyabbra, ha STEM-tárgyban van PhD-fokozatuk; illetve 20%-kal alacsonyabbra akkor is, ha az adott szakma hiányszakmának minősül az MAC szerint. Az MAC tanácsainak megfelelően továbbra is csökkentett bérkövetelmények vonatkoznak a munkaerőpiacra újonnan belépőkre.

10. A Belügyminisztérium a megfelelő időben további részleteket fog közzétenni a pontalapú rendszerről, többek között részletes útmutatást a ponttáblázatokra, a hiányszakmákra és végzettségekre vonatkozóan. Ahogy most is, a szakképzett munkavállalókat eltartottjaik is követhetik majd.

11. A rendszert 2021 januárjától vezetjük be. Ez csak az első lépése a pontalapú rendszerre vonatkozó terveinknek. A Belügyminisztérium folyamatosan finomítja a rendszert a tapasztalatok fényében, és átgondolja, hogyan tudná még rugalmasabbá tenni a rendszert, így azt is, hogy további jellemzőket lehessen „elcserélni” alacsonyabb bérezésért. Például ilyen lehet a végzettségi szintek nagyobb skálája vagy egyéb tényezők, például az életkor vagy az Egyesült Királyságban folytatott tanulmányok. Azonban vigyáznunk kell arra, nehogy túlkomplikált legyen a rendszer.

Magasan képzett munkavállalók

12. 2021 januárjától kiterjesztjük a jelenlegi Global Talent útvonalat az uniós polgárokra, ugyanazon az alapon, mint a nem uniós polgárok számára. Azok a legmagasabb képzettségűek, akik el tudják érni az előírt pontszámot, állásajánlat nélkül is beléphetnek az Egyesült Királyságba, ha egy releváns és illetékes testület támogatja őket. Ezt a rendszert nemrég bővítettük ki annak érdekében, hogy hozzáférhetőbb legyen azok számára, akik STEM-tárgyakban való háttérrel kívánnak az Egyesült Királyságba jönni.

13. Ezenfelül – az MAC ajánlásaival összhangban – létrehozunk egy szélesebb körű, támogatás nélküli bevándorlási úrvonalat a pontalapú rendszeren belül, amely a munkáltatók által vezetett rendszerrel párhuzamosan fut majd. Ez lehetővé teszi egy kisebb számú legmagasabban képzett munkavállaló számára, hogy állásajánlat nélkül az Egyesült Királyságba jöjjön. Az elkövetkező évben az érdekelt felekkel megvizsgáljuk az erre a pontalapú rendszer melletti kiegészítő útvonalra vonatkozó javaslatokat. A kiinduló pontunk az, hogy ez a bevándorlási útvonal maximalizálva lesz, és gondosan ellenőrizni fogjuk a megvalósítási szakaszban. Olyan jellemzőkért lehetne például pontokat szerezni, mint tudományos fokozat, életkor és releváns munkatapasztalat. Ennek az útvonalnak tovább tart majd a megvalósítása; szeretnénk tanulni az Egyesült Királyságban korábban működő hasonló programok tapasztalataiból, amelyek rávilágítottak bizonyos kihívásokra. A programot úgy kell kialakítani, hogy megbizonyosodjunk róla, hogy hozzáadott értéket képvisel, és nem ássa alá a szakképzett munkavállalói útvonalat, illetve nem ad lehetőséget a visszaélésre.

Alacsonyabb képzettségű munkavállalók

14. A határőrizeti és bevándorlási rendszer működésében végrehajtandó jelentős változások részeként beváltjuk programígéretünket, miszerint összességében csökkentjük a migráció mértékét. Ennélfogva véget vetünk a szabad mozgásnak, és nem vezetünk be bevándorlási útvonalat az alacsonyabban képzett munkavállalók számára. Számos tényező alapján jutottunk erre a konklúzióra, amelyeket a jelen értekezésben ismertetünk.

15. Az Egyesült Királyságban működő vállalkozásoknak alkalmazkodniuk kell a szabad mozgás befejeződéséhez, és nem fogunk arra törekedni, hogy a pontalapú rendszeren belül újrateremtsük a szabad mozgás eredményeit. Ennek megfelelően fontos, hogy a munkáltatók ahelyett, hogy az Egyesült Királyság bevándorlási rendszerére támaszkodnak alternatívaként, inkább fektessenek be a munkaerő-megtartásba és a termelékenységbe, illetve kezdjenek szélesebb körű technológiai és automatizálási beruházásokat.

16. A pontalapú rendszer jelentősen nagyobb rugalmasságot biztosít azoknak a szakképzett munkavállalóknak, akik az Egyesült Királyságba szeretnének jönni. A megkövetelt bérezési küszöbök és képesítési szintek nagyobb mozgásteret biztosítanak a munkáltatóknak, hogy szakképzett bevándorlókat alkalmazzanak külföldről.

17. Az uniós polgárok letelepedési rendszere (EU Settlement Scheme, EUSS) hatékonyan működik. Január végéig 3,2 millió jelentkezés érkezett a rendszer keretében. Egyértelművé tettük, hogy azt szeretnénk, hogy a már az Egyesült Királyságban tartózkodó uniós polgárok maradjanak itt, és továbbra is jelentős mértékben hozzájáruljanak gazdaságunkhoz és társadalmunkhoz. Az EUSS szerinti ideiglenesen letelepedett és letelepedett jogállás is korlátozás nélküli munkavállalási jogot tesz lehetővé, ezzel biztosítva a munkáltatóknak a rugalmasságot, hogy megfeleljenek a munkaerőpiaci igényeknek.

18. Az MAC azt is megjegyezte, hogy még úgy is, hogy jelenleg nincs bevándorlási útvonal az EU-n kívülről érkező alacsony képzettségűek számára, becslések szerint 170 000 nemrég az országba érkezett nem uniós állampolgár dolgozik alacsonyabb képzettségű szakmákban. Ez a munkaerő-kínálat – akikbe beletartoznak például olyanok is, mint a szakképzett bevándorlók eltartottjai – továbbra is rendelkezésre állnak majd.

19. Vállaltuk, hogy kibővítjük a mezőgazdasági idénymunkások kísérleti programját, amelynek méretét négyszeresére növeljük, így már 10 000 hely áll rendelkezésre. Az Egyesült Királyság ezenfelül ifjúsági mobilitási megállapodással is rendelkezik nyolc országgal és területtel, aminek eredményeképpen évente mintegy 20 000 fiatal érkezik az Egyesült Királyságba. Mindkét útvonal további folyamatos rugalmasságot biztosít a munkáltatóknak, hogy embereket alkalmazzanak alacsonyabb képzettségű pozíciókban.

Diákok és speciális szakmák

20. A diákokra kiterjed a pontalapú rendszer. Akkor fogják elérni a szükséges pontszámot, ha bizonyítani tudják, hogy rendelkeznek ajánlattal valamely jóváhagyott oktatási intézménytől, beszélnek angolul, és el tudják tartani magukat az Egyesült Királyságban folytatott tanulmányaik alatt.

21. A jelenlegi bevándorlási szabályok szerint egy sor egyéb bevándorlási útvonal létezik speciális szakmák képviselőinek, köztük innovátorok, egyházi emberek, sportolók számára, illetve a művészetek támogatására. A 2021. januártól alkalmazandó tág megközelítésünk szerint megnyitjuk a nem uniós polgárokra már érvényes meglévő útvonalakat az uniós polgárok számára is (ez a jelenlegi „5. szint”).

Egyéb útvonalak

22. A családegyesítésre, menedékjogra és határátlépési ellenőrzésre vonatkozó szabályok kívül esnek a pontalapú rendszeren. Ezek azonban továbbra is szerves részét képezik az Egyesült Királyság új bevándorlási rendszerének átalakítási programjában.

23. Ezenfelül fenntartjuk nagylelkű látogatói rendelkezéseinket, de egyszerűbb szabályokkal és útmutatással. Várakozásaink szerint az uniós polgárokat vízummentes állampolgárokként (non-visa national) kezeljük, ami azt jelenti, hogy látogatóként hat hónapra az Egyesült Királyságba jöhetnek vízum nélkül is. Ezen túlmenően egyoldalúan engedélyezzük az uniós polgárok számára az e-gate kapuk használatát is, de ezt a szabályozást folyamatosan felülvizsgáljuk. A Közös Utazási Terület (Common Travel Area, CTA) szabályai nem változnak

24. A jövőbeni rendszer teljesíti az ún. „4. módozat” szerinti kötelezettségvállalásokat is az ideiglenes szolgáltatók vonatkozásában, a meglévő és jövőbeni kereskedelmi megállapodásokkal összhangban. 2 Az egyes személyek akkor fogják elérni a szükséges pontszámot, ha teljesítik a konkrét útvonalak követelményeit.

25. Nem hozunk létre kifejezetten az egyéni vállalkozók számára bevándorlási útvonalat. Tisztában vagyunk azzal, hogy számos szakmában nagy mértékben támaszkodnak szabadúszó munkavállalókra. Ők továbbra is beléphetnek majd az Egyesült Királyságba az innovátori útvonalon, és a megfelelő időben élvezhetik majd a javasolt támogatás nélküli útvonal előnyeit. Az Egyesült Királyság most is vonzó úti cél a világszínvonalú művészek, előadók és zenészek számára, és ez a jövőben sem fog változni. Az Egyesült Királyság meglévő szabályai lehetővé teszik a művészek, előadók és zenészek számára, hogy legfeljebb hat hónapig fellépjenek rendezvényeken, illetve részt vegyenek versenyeken vagy meghallgatásokon. Hivatalos támogatás vagy munkavállalási vízum nélkül is kaphatnak fizetést bizonyos fesztiválokon való megjelenésért, illetve legfeljebb egy hónapos konkrét megbízásért.

Bűnözés

26. Az átmeneti időszak végétől kezdődően egységes, következetes és szigorúbb megközelítést vezetünk be a bevándorlási rendszeren belüli bűnözéssel szemben. Ezt fogjuk alkalmazni bárkivel szemben, aki az Egyesült Királyságba óhajt jönni, származási helyétől függetlenül. Jelenleg az uniós polgárokra eltérő bűnözési küszöbök vonatkoznak, mint a világ többi részéről érkezőkre. Az Egyesült Királyság nem uniós polgárokra vonatkozó meglévő szabályai szigorúbbak és specifikusabbak is. Az uniós közrend jelenleg alkalmazott vizsgálata kevésbé biztos és kiszámítható a gyakorlatban, mint azt szeretnénk.

A vízumigénylési folyamat

27. Bárkinek, aki a világ bármely részéről munka vagy tanulás céljából az Egyesült Királyságba érkezik – leszámítva néhány rövidebb időre érkező üzleti látogatót és diákot –, vízumot kell beszereznie, amelyért díjat kell fizetnie. A bevándorlási képesítési pótlékot (Immigration Skills Surcharge) a munkáltatóknak számítjuk fel, a bevándorlási egészségügyi pótlékot (Immigration Health Surcharge) pedig ugyanazon az alapon, mint most. A szakképzett bevándorlókat támogató munkáltatók esetén a folyamatot észszerűsítjük, hogy akár nyolc héttel csökkenthessük azt az időt, amíg a bevándorlót az Egyesült Királyságba lehet hozni. Arra törekszünk, hogy ezt tovább csökkentsük a rendszer további fejlesztésén keresztül.

28. A bevándorlóknak online kell jelentkezniük, és a legtöbb uniós polgárnak regisztrálnia kell az arcbiometrikus adatait az okostelefonos önregisztráción keresztül; az ujjlenyomatokra első körben még nem lesz szükség. A nem uniós polgároknak biometrikus adataikat egy vízumigénylési központban kell leadniuk, ahogy most is teszik. Minden bevándorlónak meg kell felelnie az Egyesült Királyság szigorú bűnözési szabályainak.

29. A legtöbb uniós állampolgárnak e-vízumot adunk ki, amely igazolja az Egyesült Királyságban való tartózkodáshoz való jogukat. Az uniós polgároknak az online ellenőrzési szolgáltatást kell használniuk bevándorlási státuszuk, valamint – ha erre engedélyt kapnak – jogaik és kiváltságaik igazolására, amikor munkához vagy szolgáltatásokhoz akarnak hozzáférni. Sok uniós állampolgár számára státuszuk automatikusan elérhetővé válik, ha hozzáférést szeretnének egyes juttatásokhoz vagy a közegészségügyi szolgáltatásokhoz. A nem uniós állampolgárok – beleértve az uniós állampolgárok családtagjait – részére egyelőre továbbra is fizikai bizonyítékot szolgáltatunk státuszukkal kapcsolatban. A jövedelemhez kapcsolódó juttatásokhoz való hozzáférés azonos lesz a 2021 januárja után érkező uniós és nem uniós polgárok esetén; ez csak a határozatlan idejű tartózkodási engedély (ILR) megadása után engedélyezhető, általában öt év megszakítás nélküli tartózkodást követően. Lesz néhány kivétel azok számára, kik a pontalapú rendszeren kívülről érkeznek. Új rendszerünk központi eleme annak biztosítása, hogy a bevándorlók igazolni tudják státuszukat, ami alátámasztja azt a jogkövetési szemléletmódunkat is, amely igazságosan és hatásosan fellép a vendégszeretetünkkel visszaélőkkel szemben.

30. A 2020. december 31-ig az Egyesült Királyságban élő uniós állampolgárok jogosultak arra, hogy jelentkezzenek az uniós polgárok letelepedési rendszerébe, de 2021. június 30-ig be kell küldeniük a jelentkezésüket. Átmeneti intézkedésként ebben az időszakban a munkáltatók, főbérlők és közműszolgáltatók továbbra is elfogadják az uniós polgárok útlevelét és nemzeti személyazonosító okmányát a tartózkodási engedély igazolására, egészen 2021. június 30-ig.

31. Terveink szerint 2020 őszétől megnyitjuk a legfontosabb útvonalakat, hogy a bevándorlók már azelőtt el tudják kezdeni a kérelmezést, hogy a rendszer 2021. januárjában életbe lépne. Azoknak a munkáltatóknak, akik jelenleg nincsenek támogatóként jóváhagyva a Belügyminisztérium által, ezt most kell megfontolniuk, ha úgy gondolják, hogy szeretnének szakképzett bevándorlókat – köztük uniós polgárokat – támogatni 2021 elejétől.

32. Az „A” Melléklet felvázol egy tipikus felhasználói utat az Egyesült Királyságba belépő bevándorlók esetén, függetlenül attól, hogy uniós vagy nem uniós állampolgárok-e.

A határ átlépése

33. Az az elképzelésünk, hogy határrendszerünk egyszerre védje az embereket és fokozza a jólétet. További beruházásokat valósítunk meg olyan biometrikus és technológiai megoldások terén, amelyek javítják a biztonságot és a legális utazók átjutását a határon. Ez az átalakítás egy teljes mértékben, elejétől a végéig digitális ügyfélutat eredményez majd, ahol mindenkinek (kivéve az ír állampolgárokat) még az utazás előtt kell engedélyt kérnie.

34. Arra törekszünk, hogy kivezessük a nem biztonságos azonosító okmányok használatát az újonnan érkező bevándorlók esetén, és ezzel kapcsolatban hamarosan további részleteket ismertetünk. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb bevándorlónak útlevelet kell használnia, amikor a határhoz érkezik. Ausztrália, Kanada, Japán, Új-Zéland, az Amerikai Egyesült Államok, Szingapúr és Dél-Korea polgárai – akik rendelkeznek biometrikus útlevéllel –, továbbra is használhatják majd az e-gate kapukat, hogy megérkezéskor azokon keresztül lépjék át a határt. Ezen túlmenően egyoldalúan engedélyezzük az uniós polgárok számára is az e-gate kapuk használatát, de ezt a szabályozást folyamatosan felülvizsgáljuk.

Tudatosítás és elérés

35. Programígéreteink teljesítése során a kormány figyelembe vette a vonatkozó meglátásokat, bizonyítékokat és elemzéseket a jelen szakpolitikai rendelkezések véglegesítésekor.

36. 2020 márciusában tudatosító programot indítunk, hogy felhívjuk a figyelmet az új rendszerre, így garantálva, hogy a változásokkal érintettek teljes mértékben tisztában legyenek vele, hogy mit jelent a számukra, és megértsék, hogyan fog működni a rendszer. Szorosan együttműködünk az érdekelt felekkel is, hogy megértsük a pontalapú rendszer bevezetésével kapcsolatos álláspontjaikat.

37. Ezt a tudatosítást egyszerre több módon végezzük szerte az Egyesült Királyságban, és a leginkább érintett ágazatokra koncentrál majd, köztük a kis- és középvállalkozásokra. Építünk az uniós polgárok letelepedési rendszere bevezetésének sikereire és tapasztalataira, ahol lehetőséget biztosítottunk a tisztségviselőkkel való személyes találkozókra, akik most az Egyesült Királyság minden régióját bejárják, emellett pedig a kommunikáció és a média hagyományos csatornáit is használjuk. Az egész világon együttműködünk a kulcsfontosságú országokkal, köztük EU-tagállamokkal, hogy elmagyarázzuk az új rendszer működését.

Az MAC elemzése a pontalapú rendszerről és a bevándorlás bérezési küszöbértékeiről

38. Legfrissebb jelentésében az MAC modellezte a bérezési és képesítési küszöbök hatását az EGT bevándorlói népességére. Becsléseik szerint – az ajánlásaik alapján – a 2004 óta az Egyesült Királyságba érkező, az EGT országaiban állandó lakóhellyel rendelkező polgárok mintegy 70%-a nem lenne jogosult szakképzett munkavállalói, családi alapú vagy 4. szintű vízumra a jelenlegi (2016-18) jellemzők alapján. Az MAC rámutat, hogy ezek a változások költségeket és előnyöket is hozhatnak az Egyesült Királyság számára, és kiemeli, hogy „a makroszintű becsült hatások csekélyek”.

39. Bár az MAC modellezése a bevándorlók meglévő állományán alapul (ennélfogva egy „hátratekintő” megközelítés), fontos megjegyezni, hogy a 2004 után érkező EGT-polgárok jogosultak lesznek, hogy az Egyesült Királyságban maradjanak. Bár az MAC arra számít, hogy emelkedni fog az EGT területén kívülről irányuló bevándorlás, a migrációs áramlások előrejelzésének nehézségei miatt nem kísérelték meg előre jelezni az EGT-n kívüli jövőbeni migrációs áramlásokat. Ezeket számos különböző, a migrációs politikához kapcsolódó és azon kívüli tényező is befolyásolja.

40. Az MAC modellezése széles áttekintést nyújt a hatásokról, de nem tartalmazza a részletes jogosultsági szabályokat az egyes útvonalakon belül – például bármely további díj vagy az adminisztrációs költségek változásának hatását, ami befolyásolja a migrációs magatartást.

41. Rövidesen közzétesszük a pontalapú rendszer és az egyes útvonalak részletesebb elemzését is.

Az Egyesült Királyság Kormánya

„A” Melléklet: Bevándorlói út 2021 januárjától

LépésÚt szakaszaBevándorlói cselekmény
1Az országba utazás eltervezéseAz uniós polgároknak és vízummentes állampolgároknak nem kell vízumot kérniük, ha látogatóként lépnek be az országba. Minden bevándorlónak, aki más okból (pl. munka vagy tanulás) szeretne az Egyesült Királyságba lépni, előzetesen engedélyt kell igényelnie. Az Egyesült Királyságba látogatóként érkezőknek el kell hagyniuk az országot, mielőtt egy másik bevándorlási útvonalhoz adnának be kérelmet.
2Az engedély megszerzéseAzok esetében, akiknek vízumra van szükségük, az igénylést online kell leadniuk. A legtöbb uniós polgárnak online kell benyújtania az igénylést, míg a nem uniós polgároknak továbbra is a vízumigénylési központokba (Visa Application Centre, VAC) kell menniük, hogy regisztrálják biometrikus adataikat.
3Az Egyesült Királyság határainak átlépéseAusztrália, Kanada, Japán, Új-Zéland, Szingapúr, Dél-Korea és az USA polgárai – akik rendelkeznek biometrikus útlevéllel –, továbbra is használhatják majd az e-gate kapukat, hogy azokon keresztül lépjék át az Egyesült Királyság határait, akár látogatóként, akár előzetes engedéllyel. Ezen túlmenően egyoldalúan engedélyezzük az uniós polgárok számára az e-gate kapuk használatát is, de ezt a szabályozást folyamatosan felülvizsgáljuk. Mindenki másnak beszélnie kell a határellenőrzésért felelős Border Force tisztjével.
4Az Egyesült Királyságban tartózkodásAz uniós polgároknak az online ellenőrzési szolgáltatást kell használniuk bevándorlási státuszuk, valamint – ha erre engedélyt kapnak – jogaik és kiváltságaik igazolására, amikor munkához vagy szolgáltatásokhoz akarnak hozzáférni az Egyesült Királyságban. Sok uniós állampolgár számára státuszuk automatikusan elérhetővé válik, ha hozzáférést szeretnének egyes juttatásokhoz vagy a közegészségügyi szolgáltatásokhoz. A nem uniós polgároknak továbbra is fizikai dokumentumaikat kell használniuk.
5Az Egyesült Királyság elhagyásaHa a bevándorló elhagyja az Egyesült Királyságot a tartózkodási engedély lejárta után, vagy ha egyáltalán nem távozik, amikor kellene, akkor ez hatással lesz a bevándorlói státuszára és az egyesült királyságbeli bevándorlási rendszerrel való jövőbeni interakcióira is kihat.
  1. A legtöbb esetben a jelen értekezésben az Európai Unió polgáraira történő utalások az Európai Gazdasági Térség és Svájc állampolgáraira is vonatkoznak. 
  2. A 4. módozat azokra a kötelezettségvállalásokra utal, amelyeket az Egyesült Királyság szabadkereskedelmi megállapodásokban vállal üzletemberek ideiglenes beutazása és tartózkodása vonatkozásában. Ezek a kötelezettségvállalások jellemzően üzleti látogatókra, vállalaton belüli áthelyezésekre és szerződéses szolgáltatókra, valamint független szakemberekre terjednek ki. Az Egyesült Királyság meglévő kötelezettségvállalásait a nem uniós állampolgárokra vonatkozó Bevándorlási szabályokon keresztül teljesíti. 

Eredeti hivatalos forrás

Szólj hozzá