Túlélési tanácsok új-zélandi utazáshoz
Bár az Atlanti-óceán középpontú világtérképeken Új-Zéland csak egy pici pötty valahol az ausztrál kontinens mellett (hacsak nem lemaradt róla), valójában egy közel 3 Magyarország méretű ország, fele akkora lakossággal.
Írta: andi – Minden Ami Külföld
Szóval veszélyes állatoktól mentes sziget(ek) és mégis elkélnek túlélési tanácsok az új-zélandi utazáshoz? El bizony! Ugyanis a népsűrűség eloszlása nem egyenletes, így az infrastruktúra is hullámzó jelleget mutat. Az északi sziget jóval sűrűbben lakott – az ország területének kb 40%át teszi ki míg a népesség 77%-ának szolgál lakóhelyéül. És bármennyire is Auckland a messze legnagyobb város, a főváros Wellington. Bárki, aki arra vetemedik, hogy ellátogasson e meseszép országba, változatos kihívásokkal találhatja magát szembe. Olyan mint egy built-in túlélőtúra 😊
Milyen kihívások várhatnak itt?
A hosszú repülőutat letudván már csak a(z évszaktól függő) 10-12 órás jatleg-et kell leküzdeni. Meg a balos közlekedést. Meg az iszonyatos távolságokat. Az autópályák hiányát. A kiwi akcentust (zárd jó szorosan be a szádat, hadarj, valamint a zárt e-k helyett mondj i-t és már meg is vagy 😊). Meg a helyi „szakszavakat” – pl. „togs”. Mobil-lefedettség? Jó vicc 😊 Najó, az északi sziget annyira nem gáz állítólag, ott aránylag sűrűen vannak települések is. A Déli sziget, na az kihívás!
Új-Zélandon utazás – biztonságosan
Legyen valaki aki tudja merre vezet az utad
Alapszabály: bárhova utazol (kivéve ha szervezett túra túravezetővel) akkor valakinek add le az útitervet és időről időre jelentkezz be. Így ha elveszel, akkor korábban tudnak nekilátni keresni. Viccesen hangzik? Egy európai párt akkor kezdtek keresni mikor a lány nem jelent meg dolgozni a munkahelyén a várt időpontban. Jó néhány nappal korábban egy, az úton bekövetkezett földcsuszamlás elmosta a campervanjukat (ez kb lakókocsi, de nem az utánfutós változat hanem az autóval egybeépített). Napokig tartott mire meglett a lakókocsi, a holttestüket akkor nem találták, lehet, hogy egyiküké máig sincs meg.
Balos közlekedés kezdőknek
Amennyiben még nem vezettél a baloldalon akkor ne a landolás napján, fáradtan, félálomban próbálkozz először 😊. Az Új-Zélandra utazókat igyekszenek minden lehetséges módon figyelmeztetni a balos közlekedésre. Sajnos nem mindig elég. Viszont bátran mantrázz miközben ülsz a kormánynál: „baloldalon megyünk – balra kisívben kanyarodunk – jobbra nagyívben kanyarodunk”. Használ, de tényleg! Én is így szoktam át a balos közlekedésre.
Haladók se lazuljanak – sajátos kresz-szabályok várják az Új-Zélandra utazókat
Hogyha már vezettél baloldalon akkor is van néhány egyedi kresz-szabály (a teljesség igénye nélkül) ami eltérhet a megszokottól.
Először is, a kereszteződések nagy része le van táblázva – stoptáblával vagy háromszöggel. Esetleg mégsincs tábla? Akkor annak van elsőbbsége, aki a T alakú kereszteződésben (mármint ahol az egyik útnak nincs folytatása) a T felső szárán megy, azaz nem fogy el az út előtte. Ha semmilyen más szabály nem alkalmazható akkor jobbkézszabály van. Pont mint Magyarországon. Csak közben a baloldalon vezetünk.
Második pontunk a “mennyivel”? Városban jellemzően 50 km/h, kivéve ha a tábla mást mutat. A Déli-szigetet járva az az észrevételem, hogy a táblákat egy úton egyszer rakják ki. Becsatlakozó utak esetén a becsatlakozó út végére, azaz a főúton nincs megismételve. Ha nem vetted észre vagy elfelejtetted mennyi volt kiírva így jártál. Városon kívül szintén tábláznak. Egyszer. Aztán emlékezz rá sok tíz km múlva is 😊
Harmadrészt, a megendedett sebesség megengedett maximális sebességet jelent itt is. Célszerű komolyan venni a “maximum” jelzőt, mert itt nincs sebességkorlátozás az 50-es kanyar előtt. Mármint amit a 100-as tábla után nem sokkal kb 50-el célszerű bevenni. Mint pl ezt:
Mint mondottam, nincsenek megismételve a táblák. Na de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne halmozni őket:
Na ki találta meg az 50-es táblát ott hátul? Vajon van elég hosszú a murvás út, hogy lelassítsunk?
Vezess nagyon biztonságosan
Ja igen, murvás út… az akad, főleg a kevésbé turista-frekventált területeken. Egyébként jellemzően aránylag jó minőségűek az utak. Van cserébe másik kihívás. Mi is? „Jé ott vannak a hegyek, mindjárt ott vagyunk” „mintha kicsit közelebb lennének a hegyek ugye?” „Hé, ezek a másik hegyek meg hogy kerültek ide?” „Hogyhogy még mindig nem értünk oda??” Szóval a vezetésre mentálisan is célszerű rákészülni. Hiába csak 200 km de 2,5 óra. A helyieknek. Tényleg. Dobj inkább rá kb 30%-ot Google Maps-re. Állj meg sűrűn pihenni. Cseréljetek ha tudtok. Mentálisan fárasztó hogy ott vannak a hegyek de úgy érzed soha nem érsz el odáig.
Az utakon időnként útlefagyások lehetnek. Olyanok amik nem látszanak. Black ice-nak hívják. Bárhol előfordulhatnak, hosszú egyenes szakaszon is. Volt, hogy emiatt borult egy busz. Azaz lehet 100-as megengedett sebességgel számolni de nem fog sikerülni. Ne siess. Élvezd! És légy óvatos! Mivel turisták, akik nem szokták még meg a balos közlekedést, is közlekednek. És időnként rossz sávba kanyarodnak ki. Szembe.
Tervezzd meg az új-zélandi utazást!
Tervezz utat. Benzinkutakkal! Hosszabb utakra nekünk van egy 5 literes tartalék kanna a kocsiban. 100-150 km-ek simán előfordulhatnak benzinvételezési lehetőség nélkül. És ha van is kút sem biztos, hogy van benzin! Jártunk már úgy… szóval inkább sűrűbben tankolj. Akkor amikor tudsz. Extra ok rá, hogy a Déli szigeten a fő közlekedési utakhoz kerülőutak nincsenek. Mondom nincsenek. Kivéve, ha extra 200-300 esetleg 400 km-t nem hívunk annak. Áradás? Így jártál. Hó? Így jártál. Jég? Evvan. Esetleg földcsuszamlás. Mire átérsz a városon lezárják előrefele az utat? Se gond, vissza….mennénk. Mert addigra már azt az irányt is lezárták. 3 nap extra pihenés. (Valós sztori, azóta három napnyi pelenka nélkül sehova nem indulnak el.)
Új-Zéland déli szigete (South Island) 840 km hosszú. A legtetejét kivéve, ahol már véget ér a Southern Alps hegység vajon hány helyen lehet átkelni a keleti és a nyugati part között?
Helyes megfejtőink között mobil-lefedettségi térképeket sorsolunk ki! Mivel itt lent délen mobil térerő se nagyon van. Mármint van, a városokban. Bár ott se feltétlen mindenhol… A hegygerincek még esélyesek. Oda viszont még murvás út sem mindig visz fel.
Útvonalterv!!!
Mintha már említettem volna valahol….és ha nem bátortalanított el a túlélőtúra kihívása, keresd Kingát aki segít megszervezni az utadat!
Tudtad?
- Új-Zéland területe 268,021 km2, lakossága kb 5 millió fő.
- A Déli sziget (South Island) 150,437 km2 , az északi sziget (North Island) 113,729 km2 , míg Magyarország mindössze 93,030 km2
- Az országnak kettő hivatalos nyelve van: maori és új-zélandi jelnyelv. Igen, az angol nincs köztük.
Források:
Külföldre vágysz? Érdekelnek a hasznos tanácsok, személyes élmények? Keresd profi tanácsadóinkat, nyelvtanárainkat, ha nem akarod, hogy meglepetések érjenek! Szörfözz a Minden Ami Külföld oldalán!
Kérj segítséget profi tanácsadóinktól, nyelvtanárainktól:
partnereit, hogy minél felkészültebben tudj nekivágni az utadnak, ha itt az idő és ne érjenek majd semmilyen meglepetések!
Anglia, Ausztrália, Új-Zéland, Amerika akár Kanada, vagy Európán belül maradnál?
Megoldást keresel?
Csapat, aki segít Neked: Ide kattintva vagy a bal oldali képre, fel tudod felvenni a kapcsolatot Partnereinkkel és Szakértőinkkel!
A csapból már majdnem mindenhol a Minden ami külföld folyik és nap, mint nap törekszünk arra, hogy minél több emberhez jussanak el naprakész információk, valós tapasztalatok!
Kövesd a Minden Ami Külföld csatornáit és ne maradj le a fontos, hasznos és sokszor érdekfeszítő témákról:
📳
PODCAST csatornáinkon meghallgathatod a beszélgetéseket is, úton-útfélen Veled vagyunk:
🎧⚛️
Ha tetszik ami csinálunk akkor lehetőségeidhez mérten kérlek támogasd a munkánkat az alábbi képre kattintva, akár havi szinten. Köszönjük!
1 hozzászólás
Szólj hozzá
[…] Autópályák léteznek. Aucklandban. Ott szerintem bonyolultabb az autópálya-hálózat mint egész Magyarországon. Nem mertem még ott vezetni. Aztán Dunedinben is akad pár kilométernyi. És ennyi. Tapasztalati alapon azt mondanám, hogy leginkább 2×1 sávos főút, időről időre előző sávokkal („passing lane”). A kanyarok egy része véletlenül sem döntött, és gyarkan mintha a körző is hiányzott volna a tervező eszköztárából – jó is az a kanyar amiben háromszor kell korrigálni mert kissé hektikusan megy az íve. Az autóvezetés további szépségeiről itt már ejtettünk bővebben szót. […]