Minden Ami Külföld | Amszterdam - szubjektív beszámoló (2.rész) - Minden Ami Külföld
Minden ami kulfold logo feher
Minden ami külföld
  • Amszterdami látogatásunk folytatódik, a második részben további helyekre látogatunk el. szubjektív ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ a holland városról >>>

Amszterdam – szubjektív beszámoló (2.rész)

Az első részben az utazás előkészítéséről és a helyi közlekedésről és néhány nevezetességről volt szó. A második, befejező részben folytatódik ez a szubjektív útleírás.

Írta: Gyimesi László – Minden Ami Külföld

Amszterdam piroslámpás negyede

a már Amszterdamban jár az ember, nem hagyhatja ki a város sokak szerint elsőszámú turista látványosságát, a piroslámpás negyedet. Az igazi élet és a nagy forgalom itt sötétedés után kezdődik. A Damtól keletre eső városrészben, de főleg az Oude Kerk templomtól délre, a helyieken kívül a japán nyugdíjasok csoportjától a nagykamasz európaiakig mindenféle korú és nemzetiségű turista megfordul. Óva intett minden ismerősöm, aki már járt arrafelé, attól, hogy a sötét, vagy kevésbé kivilágított szűk utcácskákban egyedül járkáljunk. A városrész hírének megfelelően olyan, a funkciójához szorosan illeszkedő bárokat, üzleteket és kirakatokat láttunk, melyekhez hasonlóval ennyire nyíltan itthon, sem Európa országainak többségében nem találkoztam.

Heineken sörgyár látogatás

Másnap délelőtt irány a Heineken sörgyár látogató centruma. Mint elmondták, hogy ezt az épületet a sörgyártás bemutatására tartják fenn. Sokáig itt folyt a sörgyártás, azonban ma már egy korszerűbb üzemben végzik azt, a város másik részén.

A bejáratnál több nyelven, köztük magyar nyelvű felirattal is üdvözölték a látogatókat. Az előreváltott belépők fejében mindenki kapott egy zöld színű műanyag karperecet, melybe két zöld és két fehér műanyag gombot nyomtak bele. Ezek funkciója csak később derült ki.

A Heineken érdekeltségeket ábrázoló világtérkép áttanulmányozása után kezdődött a gyár történetének bemutatása korabeli plakátok, képek és a sörgyártáshoz használt eszközök felhasználásával. A látogatás ezután a sörgyártás menetének bemutatásával folytatódott. Az első kóstolás tárgya egy kis „elősör” volt, ami nagyjából úgy viszonyult a kész sörhöz, mint a must a borhoz. A többszáz hektoliteres, rézből készült főzőüstök megtekintését követte az ismerkedés a palackozással, melynek során az üvegekbe kerül a kész ital. Ezután egy nagyobb helyiségbe érkeztünk, melynek végén egy sörcsapoló volt. Itt a vállalkozó szellemű turisták sörcsapoló gyorstalpalón vehettek részt, melynek elvégzéséről oklevelet állítottak ki. A rövid oktatást követő „vizsga” után én is kaptam egy ilyen bizonyítványt. Ekkor derült ki, hogy a belépéskor kapott 2 db. zöld gombot itt beválthatjuk 2×2,5 vagy 1×3,5 deci sörre. Nem vették túl szigorúan ezt a mennyiséget, mert nemcsak, hogy nagyobb, 3,5 decis pohárban kaptuk a sört, de többször is fordulhattunk. A látogatás egy monitorokkal és kamerákkal ellátott helyiségben végződött. A monitorokon rövid jelenetek futottak, melyek szereplőinek arcát a kamerák elé álló látogatók arcával helyettesítették. És hogy teljes legyen a technikai kiszolgálás, az így készült videoklipet elmenthettük. Az érintőképernyő segítségével általunk megadott email-címre (praktikusan a saját magunknak, vagy valamelyik ismerősünk címére) a rendszer elküldte a felvétel linkjét, így hazaérkezés után otthon is megnézhettük a vicces klipeket.

Ezzel azonban még nem ért véget a Heineken-program. A látogató központ előtti hajóállomásról kiindulva tettünk egy kb. félórás hajókirándulást, majd kiszállás után, egy rövid sétát követően értünk a Heineken boltjához. Itt nem elsősorban sört árusítottak, hanem mindenféle, a gyárral kapcsolatos emléktárgyat. A korábban már említett két fehér gombot itt válthattuk be.

Anne Frank

A Prinsengracht 263. az egyik legismertebb ház Amszterdamban. A ma róla elnevezett épületben rejtőzött 1942-től családjával Anne Frank, akit 1944 augusztusában koncentrációs táborba hurcoltak, és akinek naplója világszerte ismertté tette a nevét. A házban egy állandó, megrázó kiállítás látogatható, a korról, amelyben Anne Frank élt, és amelynek áldozatául esett. A látogatók hosszú sora kígyózott a ház előtt és mellett.

További látnivalók Amszterdamban

Nem messze ettől a tragikus helyszíntől emelkedik a város legmagasabb, 85 méter magas tornyú temploma a Westerkerk. A templomon belül egy díszes, domborműves márványtábla jelzi az egyik leghíresebb németalföldi festő, Rembrandt sírját

A Westerkerk közelében hozták létre a Homomonument nevű emlékhelyet, egy hatalmas márvány háromszöget, a II. világháború meleg és leszbikus áldozatainak emlékére. Mellette egy kis áruda a város sokszínűségének és elfogadásának legjobb példája.

A város legnagyobb parkja a Vondelpark névadója Joost van den Vondel, aki a 17. század egyik legnagyobb holland író-drámaírója volt.  Életnagyságú szobra a parkban látható. Kerékpárosok, futók, sétálgató fiatalok és idősebbek sokasága élvezte az augusztus végi kellemes időt, hasonlóan azokhoz, akik csak egyszerűen leheveredtek a fűbe.

Meglepően sokan cigarettáztak, nem sok kétséget hagyva afelől, hogy mit szívnak. Elvégre Hollandiában vagyunk…

A város vízi életének egyik központja az Amszterdam külvárosának is tekinthető IJburg (nem elírás, az első két betű helyesen nagybetű), melynek fejlődését a már korábban említett gátrendszer tette lehetővé. Ide villamossal tudtunk kijönni a pályaudvartól.

Amszterdamban járva szentségtörésnek tűnhet, hogy nem jártam a németalföldi festők műveit bemutató képtárakban, és Rembrandtról is csak pár szóban tettem említést. Úgy gondolom, hogy egy ilyen rövid látogatás még a mai város és lakóinak megismerésének is csak a kezdete lehet, és ez számomra (számunkra) fontosabb volt a művészetekben való elmélyülésnél.

Hazafelé jövet, a szállodából a repülőtérre nem az odaúthoz használt vonattal mentünk. A helyi tömegközlekedés térképét (amit a szállodában kaptunk) tanulmányozva találtunk egy olyan buszjáratot, ami – igaz, hogy kisebb-nagyobb kerülővel – a városból egyenesen a reptérre vitt. Kihasználva, hogy még érvényes volt a bérletünk, ezzel a járattal mentünk ki végül a reptérre és indultunk haza.

Összegzés

Egy néhány napos látogatás tapasztalatai alapján Amszterdamot élhető városnak ismertük meg, gyönyörű házakkal, kellemes és tiszta parkokkal, szökőkutakkal, csatornákkal, színes, sokféle hangulatos utcával, hídakkal. Az emberek mindenhol jókedvűek, nagyon udvariasak és segítőkészek.

Tudtad?

Hollandiának két fővárosa van!

Az egyik Hága, a közigazgatás központja, a másik Amszterdam, ami gazdasági és kulturális szempontból, valamint a lakosai számát tekintve mindenképpen az ország első városa.

Külföldre vágysz? Érdekelnek a hasznos tanácsok, személyes élmények? Keresd profi tanácsadóinkat, nyelvtanárainkat, ha nem akarod, hogy meglepetések érjenek! Szörfözz a Minden Ami Külföld oldalán!

Kérj segítséget profi tanácsadóinktól, nyelvtanárainktól:

partnereit, hogy minél felkészültebben tudj nekivágni az utadnak, ha itt az idő és ne érjenek majd semmilyen meglepetések!

Anglia, Ausztrália, Új-Zéland, Amerika akár Kanada, vagy Európán belül maradnál?

Megoldást keresel?

Csapat, aki segít Neked: Ide kattintva vagy a bal oldali képre, fel tudod felvenni a kapcsolatot Partnereinkkel és Szakértőinkkel!

A csapból már majdnem mindenhol a Minden ami külföld folyik és nap, mint nap törekszünk arra, hogy minél több emberhez jussanak el naprakész információk, valós tapasztalatok!

Kövesd a Minden Ami Külföld csatornáit és ne maradj le a fontos, hasznos és sokszor érdekfeszítő témákról:

📳

YOUTUBE

TIKTOK

INSTAGRAM

PODCAST csatornáinkon meghallgathatod a beszélgetéseket is, úton-útfélen Veled vagyunk:

🎧⚛️

ANCHOR

SPOTIFY

GOOGLE PODCAST

APPLE PODCAST

OVERCAST

CASTBOX

BREAKER

Ha tetszik ami csinálunk akkor lehetőségeidhez mérten kérlek támogasd a munkánkat az alábbi képre kattintva, akár havi szinten. Köszönjük!

Lehetőségeidhez mérten kérlek támogasd a Minden Ami Külföld munkáját! Köszönjük!