Minden Ami Külföld | Miért fontos a magabiztosság? - Minden Ami Külföld
iranytu_feher
iranytu_feher
Minden ami külföld
  • Magabiztosság

Miért fontos a magabiztosság?

Az önbizalom az, hogy hiszel magadban, a személyiségedben, az érzéseidben, a döntéseidben, abban, hogy mindent jól csinálsz és mindenre van megoldásod. Ráadásul a magabiztosság vonzó, segít a másokkal való kapcsolattartásban és úgy alapvetően boldogabb vagy, ha jól érzed magad a bőrödben. Jöjjön most egy kis önbizalom-kisokos, hisz, mint oly sok más, ez is fejleszthető. -Paulikovics Réka írása

Az önbizalom a boldog és kiteljesedett élet szinte minden eleméhez kapcsolódik. Minél magabiztosabb vagy, annál jobban képes leszel megnyugtatni a benned lévő hangot, amely azt mondja: “Nem tudom megtenni.” Képes leszel elengedni ezeket a rossz gondolatokat és a saját értékrendeddel, érzéseiddel összhangban cselekedni. 

Az emberek nagy része, így valószínűleg Te is szenvedtél már az alacsony önértékeléstől, hogy aggódtál és folyamatosan a problémákon agyaltál, rengetegszer lejátszva a történéseket a fejedben. Ez hosszú távon nem tesz jót, szorongáshoz, akár depresszióhoz is vezethet. Jó orvosság erre az önbizalom fejlesztése, amivel meg tudod törni ezt a kört és ki tudsz szállni a túlgondolás mókuskerekéből. 

Motiváció

Kezdd nyugodtan kicsiben! Tűzz ki magad elé apró célokat, amiket el szeretnél érni. Például azt, hogy minden reggel tornázol negyed órát, mondjuk két héten keresztül. Vagy azt, hogy minden este olvasol mondjuk 20 oldalt vagy egy fejezetet egy könyvből. A lényeg, hogy olyan kis lépéseket kell megtenni, amelyek tartós teljesítményérzetet hagynak maguk után. Ha valaha már megtanultál egy nyelvet, elsajátítottál egy készséget, elértél egy célt a testmozgás területén vagy bármilyen más módon leküzdöttél egy kudarcot, hogy eljuss oda, ahova szeretnél, akkor jó úton jársz. Gondolj csak vissza az iskolás éveidre, biztosan volt olyan, amikor azt mondtad magadnak: „Büszke vagyok, mert ötös lett a matek témazáróm!”. És hogy mi köze van ennek a mostani életedhez? Sokkal több, mint gondolnád. Ha visszatekintesz, rájössz, hogy igenis megvan benned a kitartás, le tudod győzni a nehézségeket, elérheted a céljaidat – és nem csupán az iskolában, hanem az életed bármely területén. Amint egy kicsit is nő az önbizalmad, felismered, hogy hogyan tudod bővítnei a képességeidet. Nem azt mondom, hogy soha többet nem fog eszedbe jutni, hogy „Mi van, ha nem sikerül?” vagy „Mi lesz, ha…?”, de már gyorsan úrrá tudsz lenni rajtuk és a célodra tudsz koncentrálni. Tehát az első lépés az, hogy mindig legyen valamiféle motivációd, ami előre visz. 

Reziliencia

Először is tegyük tisztába, mit jelent ez a fogalom. Ha egyszerűen akarjuk lefordítani, akkor egyfajta rugalmasság, lelki alkalmazkodóképesség. Napjainkban vált divatossá ezzel foglalkozni, elég komoly szakirodalma is van már. Lényege, hogy hogyan lehet lelkileg egészségesnek maradni a traumatikus körülmények ellenére. Jó hír, hogy ez a képesség fejleszthető. Szoros kapcsolatban áll az önbizalommal, hiszen az megadja a készségeket és a módszereket a kudarcok és problémák kezelésére. Az önbizalom nem azt jelenti, hogy néha nem fogsz elbukni. De tudni fogod, hogy képes vagy kezelni a kihívásokat és ezek nem tesznek majd tönkre. Még akkor is, ha a dolgok egyáltalán nem a terveid szerint alakulnak, képes leszel a pozitívat látni és nem padlóra kerülni. Amíg folyamatosan új dolgok kipróbálására készteted magad, elkezded megérteni, hogy a kudarc és a hibák hogyan vezetnek növekedéshez. Elfogadod, hogy a kudarc az élet része és a világ nem dől össze, hanem felemeled a fejed és mész tovább. 

Javuló kapcsolatok

Ellentmondásnak tűnhet, de amikor nagyobb az önbizalmad, kevésbé koncentrálsz magadra. Mindannyian átéltük már, hogy besétáltunk egy szobába és azt gondoltuk: „Mindannyian rám néznek. Mindannyian azt gondolják, hogy hülyén nézek ki, és hogy minden szavam butaság.” Az igazság az, hogy az emberek a saját gondolataikba és gondjaikba burkolóznak. Amikor kilépsz a saját fejedből, képes lesz arra, hogy valódi kapcsolatokat alakíts ki. Sokkal jobban fogod élvezni az interakciókat, mert már nem aggódsz amiatt, hogy milyen benyomást teszel másokra és abbahagyod az állandó összehasonlítgatást is. Ez a fajta nyugalom pedig segít a mély kapcsolatok kialakításában. Az önbizalom mélyebb empátiát is előidézhet. Ha teljes mértékben jelen vagy, akkor nagyobb valószínűséggel veszed észre, ha egy találkozó nem tölt el örömmel, vagy például egy buliban a sarokban üldögélő barátod úgy néz ki, mintha sírni akarna. Amikor nem foglalkoztat saját magad, akkor lehetsz az az ember, aki segítséget nyújt másoknak.

Hitelesség 

Az igazi önbizalom abban gyökerezik, hogy meg tudod mutatni, ki vagy valójában. Képes leszel elfogadni gyengeségeidet, tudva, hogy ezek nem változtatják meg az értékedet, mindemellett pedig megünnepelheted az erősségeidet és sokkal jobban fel tudod ezeket használni egy-egy életterületen. Ha igazán magabiztos vagy, a cselekedeteid összhangba kerülnek az elveiddel, még nagyobb céltudatosságot adva a személyiségedhez. Tudni fogod, ki vagy és mit képviselsz. Megvan a képességed arra, hogy félelem nélkül jelenj meg bárhol, hogy merj kiállni magadért és másokért. Más szavakkal, képes leszel megélni a legjobb önmagadat.

Néhány apró lépés, hogy fejleszd az önbizalmadat:
– Írd le a kedvenc idézetedet vagy gondolatodat a magabiztosságról és tedd olyan helyre, ahol gyakran látni fogod. A hűtőre, a tükörre, a pénztárcádba, vagy akár a telefonod hátterének is használhatod. 

– Ha van olyan fotód, amin tele vagy önbizalommal és sikeresnek érezted magad akkor, vedd elő és rakd jól látható helyre, hogy mindig emlékezz arra, hogy Te olyan vagy. Szép, magabiztos és sikeres, tele életerővel. Ha egyszer már megcsináltad, miért ne lennél rá képes most is? 

– Vezess pozitívnaplót! Írd le minden nap, hogy milyen jó dolgok történtek veled. Minden olyat vezess fel, ami jó érzéssel töltött el aznap, így, ha napok, hetek, vagy hónapok múlva kinyitod, meglátod, mennyire jó életed van és milyen sikeres vagy. 

– Legyél hálás! Minden este, lefekvés előtt adj hálát legalább három dologért az életedben. Eleinte nem biztos, hogy könnyű lesz, de gyakorlással egy-két héten belül már rengeteg olyan dolog lesz, ami örömmel és elégedettséggel tölt el. 

– Mozogj, amennyit csak lehet. Az autó vagy a tömegközlekedés helyett válaszd a sétát, menj futni, jógázni, tornázni. A testmozgás során az elméd azzal foglalkozik, hogy az épp aktuális feladatra koncentráljon, ezáltal az agyban megnő a vérkeringés. Ez éberséget okoz, és neurotranszmittereket szabadít fel. A fittség erőt ad testednek és elmédnek, amely jelentős hatással van az önbizalomra.

– Figyelj a helyes testtartásra, mert hozzájárul a jó közérzethez és a magabiztos megjelenéshez. Egyenesítsd ki a vállad, emeld fel a fejed, és nézz az emberek szemébe; eze segít abban, hogy magabiztosabbnak érezd magadat.

– Csinálj valami újat! A kihívásnak tűnő dolgok elsajátítása fantasztikus mód az önbizalom növelésére.

Felhasznált irodalom: https://www.psychologytoday.com/

Szólj hozzá