Költözzünk! De mi lesz a sulival? 3. rész
Az otthontanulás lehetőségei
Családdal, gyermekekkel vágnátok neki a nagyvilágnak? Érdemes tisztában lenni az oktatás nyújtotta lehetőségekkel! Bemutatjuk az otthontanulást.
Baráth Mea írása
Első cikkünkben a magyar oktatási rendszert tekintettük át, kis körképet nyújtva a kötelezettségekről és lehetőségekről, melyekkel egy külföldre költözést tervező családnak fontos tisztában lennie.
Török Beatrix Enikő tanulási szakértővel beszélgetünk, aki maga is négy gyermek édesanyja. Családi életmódként az otthontanulást választották mintegy tíz éve. Az édesanya életútja változatos, ám mégis egy irányba mutató: gazdasági felsőfokú végzettséggel, és műszaki diplomával vált tanulócsoportban óraadó tanárrá, zeneovi és zenebölcsi vezetővé, jelenleg pedig gyógypedagógus hallgatóként képzi magát. Érdeklődési körei a gyermeknevelés, pszichológia és pedagógia.
Sorozatunk harmadik részében Beatrix élettapasztalatán keresztül a homeschooling, vagyis az otthontanulás miértjeit és mikéntjeit vesszük sorra.
Beatrix elhivatottan segíti a hozzá forduló családokat, hogy megtalálják a számukra leginkább megfelelő tanulási formát, és az ahhoz vezető legkedvezőbb lehetőségeket az oktatási rendszerben. “A velem dolgozó családok minden támogatást megkapnak, amire az utuk során szükségük van. Az eddigi tapasztalataim alapján jellemzően a gondolkodás megváltozásával sikerül elérni azt az eredményt, amelyre a családok vágynak.”
Homeschooling a hétköznapokban.
Miért választották az otthontanulást, és hogyan valósítjátok meg a mindennapokban? – kérdeztük őt.
“A mi utunk egy olyan szituáció-sorozattal kezdődött, amelyet abban az időben a “nem megfelelő nekünk ez a jelenlegi helyzet” érzés keltett életre. Akkor én és néhány szülő-társam megpróbáltuk megváltani a világot, és teljes erőbedobással megváltoztatni valamit, ami már évtizedek óta egy bizonyos módon működött. Családi szinten végül továbbléptünk, és a választásunk egy alternatív intézményre esett – vidéken, tőlünk 30 kilométerre. Ekkor még nagyon picik voltak a gyermekeim: 5 éves, 3 éves és 6 hónapos. Az elején egész jól ment az intézménybe járásunk, egészen addig, amíg a pici nagyobbacska nem lett, és köszönte, nem kért a napi két órás autózásból. Ami teljesen érthető, hiszen egy örökmozgó számára ez az út nagyon sok autóban, bekötve, szinte mozdulatlanul egy biztonsági gyermekülésben. A két nagyobb gyermekem részéről sem alakult ki az a fokú kötődés az intézményhez, amely maradásra bírt volna bennünket.
Egész nyáron bújtam a különböző fórumokat, irodalmat, közösségi médiát, hogy megoldást keressek, amikor is rátaláltam az otthontanulásra.
Éreztem, hogy ez lesz a mi utunk, de akkor még semmilyen megmagyarázható észérvet nem tudtam felhozni, miért. Továbbá az intézményes életemből kifolyólag azért voltak kételyek, kérdések bennem is. Adtunk egy lehetőséget a dolognak. A legidősebb gyermekem akkor kezdte (volna) a nagycsoportot. Úgy döntöttünk, ha nem jön be, még mindig nem rontottunk el semmit, hiszen az iskola majd ezután jön. Aztán útközben beigazolódott minden. Minden kétely folyamatosan elcsitult.”
Mit is jelent az otthontanulós életforma a számotokra?
“A hétköznapokat a folyamatos, folytonos változás jellemzi, ahogy az életet úgy általában.” – meséli Beatrix. “Az első időkben főként a legidősebb érdeklődését követtük, hiszen ő volt az iskolás korú. Különböző témák köré szerveztem abban az időben a dolgokat. Volt például egy ősemberes korszakunk. Akkor mindent, ami ősember, megnéztünk, elolvastunk. Kirándultunk, kutatásokat végeztünk. Mára másképp működnek a mindennapok. Lassan kamaszodik a két idősebb, más céljaik, új érdeklődéseik vannak, illetve önállóságukban is mgasabb fokon tartanak. Az egymással és a világgal való kapcsolódásukról nem is beszélve. A témákat maguk hozzák továbbra is, és legtöbb esetben a különböző kapcsolódásokat is. Természetesen továbbra is szükséges a felnőtt jelenléte támogatás okán. Ugyanakkor mostanában a legnagyobb figyelmet éppen a legkisebb kéri, sokszor épp arra kell nagyon összpontosítani, hogy a többieknek is jusson elegendő és megfelelő minőségű idő.”
Otthonoktatás vagy otthontanulás?
“Az oktatás elsősorban kívülről, míg a tanulás belső motivációból, önmagunk lényéből érkezik, önmagunkká válik. A szándék, ami kiváltotta, mindenképpen fontos és lényeges különbség a kettő között.” – teszi helyre a fogalmakat Beatrix.
“A mi családunk otthontanuló. Általánosságban véve ez azt jelenti, hogy a gyermekek intézményen kívül töltik az idejük jó részét, vagy éppen egészét. Nem kell a megszokott hétfőtől péntekig 8 órától 14-16-óráig iskolában, a legtöbb esetben a négy fal között tölteniük a napjaikat a korosztályukkal. Ehelyett ott és azokkal töltik, tölthetik az idejüket, ahol szeretnék, és akikkel szeretnék.” – meséli az édesanya lelkesen. “Ez nagyon sok esetben egyébként megvalósul tanulócsoportokban is, de nem csak és kizárólag. Ezen életforma határozott, rendszeres szervezést, rendszerezést és figyelmet igényel – minden résztvevő oldaláról.”
Milyen előnyei vannak az otthontanuló életformának?
- az elvárások okozta nyomás megszűnése
- érdeklődés vezette tanulás
- dinamikus egyéni fejlődési és személyiségfejlődési lehetőségek
- szakmai kifejezéssel a differenciálás legmagasabb szinten történő megvalósulásának lehetősége
“És a megvalósuló értékeket még bőven tovább lehet sorolni!” – állítja Beatrix.
Hogyha külföldre költöztök, de szeretnétek, ha gyermeketek a magyar iskolarendszerből sem esne ki, egyéni munkarendet igényelve nyílik erre lehetőség. Ennek módját Beatrix Otthontanulás kérdések és válaszok – Útmutató a kezdetekhez című kiadványában megtaláljátok. Hogy mit is takar pontosan ez a fogalom, arra előző cikkünkben megtaláljátok a választ.
Ahány család, annyiféle út, annyiféle otthontanulás.
“Ha kicsit szeretnénk kategorizálni, akkor azt mondhatom: vannak, akik a Nemzeti Alaptanterv szerint tanulnak, és vannak, akik nem. Egy másik kategória lehet a beszámoló szerinti kategorizálást: vannak, akik havonta, félévente, évente járnak be vizsgázni, vannak, akik portfóliót, beadandót, beszámolót készítenek, mások projekt rendszerben tanulnak, megint mások évente kétszer egy-két hetet töltenek az adott intézményben.”
Török Beatrix Enikő négy gyermeke közül egyik óvodáskorú. “Az óvodáskorúakra az Óvodai nevelés országos alapprogramja a legfejlesztőbb tevékenységnek a szabad játékot tartja – amit agykutatások és egyéb szakmai munkák is megerősítenek, még későbbi életszakaszban is. Így is tölti a napjait.”
Három gyermeke iskoláskorú. “Ők kapcsolatban állnak – mindegyikük egy-egy – intézménnyel, és az intézmény általi egyezség, szerződés alapján (évente kétszer) teljesítik a tankötelezettségüket.”
“A napjaik legtöbb esetben az érdeklődésük mentén alakulnak. Például a tizenkét évesem különböző kutatómunkát végez több tudományos területen: állat- és növényismeret, történelem, nemzetközi politika. Ismereteit folyamatosan naprakészen tartja, ugyanakkor másik nagy érdeklődési köre az angol nyelv, melyet napi szinten gyakorol és alkalmaz. Míg a tízéves az előző félévben kezdett hegedülni tanulni, ezt folytatja tovább. A hegedű mellett sok más tevékenység is nagyon érdekli, főként mozgásos tevékenységek: úszás, jóga, gördeszka. A nyolcévesem szerteágazó érdeklődésű, nem ragadt meg egy témánál, ugyanakkor a kereskedelmi érzékét sokszor látom előtérbe helyeződni a mindennapok során.”
Az érdeklődés mentén, lelkesedésből való tanulás a legmaradandóbb tudással ajándékoz meg.
Vannak még kérdéseid? Támogatásra volna szükséged? Keress minket, segítünk felkészülni, itt megtalálsz: Minden ami külföld szolgáltatói köre.
Külföldre vágysz? Érdekelnek a hasznos tanácsok, személyes élmények? Keresd profi tanácsadóinkat, nyelvtanárainkat, ha nem akarod, hogy meglepetések érjenek! Szörfözz a Minden Ami Külföld oldalán!
Kérj segítséget profi tanácsadóinktól, nyelvtanárainktól:
Ha külföldre költöznél, de nem tudod merre indulj, segítünk! Keresd a Minden ami külföld partnereit, hogy minél felkészültebben tudj nekivágni az utadnak, ha itt az idő és ne érjenek majd semmilyen meglepetések!
Anglia, Ausztrália, Új-Zéland, Amerika akár Kanada, vagy Európán belül maradnál?
Megoldást keresel?
Csapat, aki segít Neked: Ide kattintva vagy a bal oldali képre, fel tudod felvenni a kapcsolatot Partnereinkkel és Szakértőinkkel!
A csapból már majdnem mindenhol a Minden ami külföld folyik és nap, mint nap törekszünk arra, hogy minél több emberhez jussanak el naprakész információk, valós tapasztalatok!
Kövesd a Minden Ami Külföld csatornáit és ne maradj le a fontos, hasznos és sokszor érdekfeszítő témákról:
📳
PODCAST csatornáinkon meghallgathatod a beszélgetéseket is, úton-útfélen Veled vagyunk:
🎧⚛️
Ha tetszik ami csinálunk akkor lehetőségeidhez mérten kérlek támogasd a munkánkat az alábbi képre kattintva, akár havi szinten. Köszönjük!
2 Hozzászólás
Szólj hozzá
[…] harmadik részében pedig Beatrix élettapasztalatán keresztül a homeschooling, vagyis az otthontanulás miértjeit […]
[…] Kíváncsi vagy, hogyan léptek Beatrixék a homsechooling útjára? Felmerült benned, a te családod előtt milyen lehetőségek állnak ezen a téren? Olvass tovább mindezekről következő cikkeinkben! […]