Általános iskola a világ túloldalán – 2. rész
A kezdetekről szóló első részt itt olvashatjátok, melyből azt is megtudhatjátok hogyan öregedett 1,5 évnyit a gyermek egyetlen nap alatt 😊
Írta: andi – Minden ami külföld
Milyen is az általános iskola egy nagyon más rendszerben – anyai szemmel?
Általános iskola – alapvető szemléletbeli különbségekkel
Az első idők nehezen teltek, és ennek a nyelvi nehézségeken túl további okai is voltak. Egyrészt első nap sírva jött haza az iskolából, mert kijavították az írását. Hát igen, Magyarországon azt a szép, kalligrafikus, folyóírást tanítják. Dícséretére váljék, aránylag gyorsan átszokott a „különbetűsre”. A következő – jóval hosszabb átmenetet igénylő – vigasztalási igénye a hibái voltak. Az első néhány hónapban mindig nagyon elkeseredett, ha kijavították amit írt, számolt. A tanárok eleinte nem igazán értették miért sír, hiszen „a hiba jó, mert lehet belőle tanulni!” Ám miután elmeséltük nekik a Magyarországon használatban lévő értékelési rendszert (hiba → pontlevonás → rosszabb érdemjegy) már nekik is könnyebb volt segíteni. Át kellett lendíteni a gyermeket egy lényegi szemléletváltáson. Amikor a tanárnőnek elmeséltem a magyar „rendszert” döbbenten rám nézett és megkérdezte: ugye viccelsz? Mondtam, hogy sajnos nem.
Beilleszkedni időbe telik
Eleinte nagyon sokat – és elég sokáig – panaszkodott, hogy miért vagyunk itt. Merthogy hiányoznak a barátai, a nagyszülők és a magyar nyelv az iskolából. Mert azt értette. Aztán egy reggel már a következő felvetés hangzott el „át kéne telepíteni az egész általános iskolát a tanárokkal, gyerekekkel, angol nyelvvel együtt Magyarországra”. A következő stációban elkezdett magyarországi iskolai történeteket mesélni és összehasonlította őket az itteni általános iskolával. Hónapokon keresztül elő- előkerülő téma volt a bukfenc (hivatalos nevén gurulóátfordulás), amire másodikban azért kapott csak hármast, mert a végén nem tudott felállni belőle. Azt az osztálytársát aki eldőlt, azt megbuktatták belőle (hét-nyolc éves korban!). Itt az osztályozás helyett mindenféle sportot kipróbálnak és az erőfeszítést is pozitívan értékelik, nemcsak az elért eredményt. Eleinte a nyelvi nehézségek miatt – mivel nem értette a szabályokat – nem élvezte őket, később azonban már a sport(ág) maga lett a döntő szempont a szeretem/nem szeretem kérdésben.
Angolul megtanulni se két perc…
Többektől hallottuk és olvastuk, hogy egy általános iskolás gyerek számára kb. 3 hónap, mire belejön a nyelvbe. Az idegen nyelven történő beszédet tényleg elkezdte kb. 3 hónap után. Azonban a helyes nyelvtan és a szókincs azért jóval hosszabb időt vettek igénybe. Szövegértésben (olvasás) nulláról a korosztálya szintjére 2,5 év alatt ért el.
A szemléletváltás – hiszen “a hiba jó, abból lehet tanulni!” – is beletelt jónéhány évbe. Persze fokozatosan egyre jobb lett a helyzet. Mindazonáltal, ahogy egyre nagyobb tétje lett az elért eredményeknek (pl. felsőfokú oktatásba bekerülés) azért elő- előjöttek a régi beidegződések. Szóval ezt se lehet feltétlenül egy mozdulattal újraírni.
Egy új nyelvet megtanulni nem két perc…főleg, ha nehezítésképp keverednek bele maori szavak is 😊
Bizony, a mindennapi angolban, az újságcikkekben, hírműsorokban egyre és egyre több maori szót használnak.
Az iskolában maori nyelvet is tanulnak. Ehhez jól jön egy olyan app, ami a telefon kamerája által megjelenített tárgyakat beazonosítja és maori elnevezésüket megjeleníti.
Általános iskola: iskolába járni jó!
Iskolába – mint az új barátai mind – szeretett járni. Többektől hallottam már, hogy a szünetből vágynak vissza a suliba 😊. Az órák jóval „lazábbak” mint Magyarországon voltak. Azonban ezen nem a megszerzendő tudás mennyiségét értem, hanem a formáját.
A teremben van elég asztal, de nincsenek kötelezően hozzárendelve a gyerekek. Mindenkinek megvan az asztala vagy fiókja ahol a saját tanszereit és füzeteit tartja, de dolgozniuk nem ott kell. Más szóval mindenki ott, ahol kényelmesnek érzi – ott tanul, gondolkodik, ír, fest, olvas… csinálja azt ami éppen a feladata. Az „ahol”-ba beleértendő a kanapé, a babzsák, a padló, az udvar egyes részei. Az óravezetés – már amennyire ezt szülőként meg tudom ítélni – interaktív. Gyakran csoportokban dolgoznak, így mindenkinek van – és megvan a maga – feladata, nemcsak a „jó” tanulók szerepelnek mindig.
Ennek elősegítése érdekében az egyes tárgyakból (pl. matematika, olvasás, írás) tudásszint szerint csoportokba vannak osztva Ezáltal egy-egy homogénebb csoport egy-egy adott témakört (pl. matematikából) könnyebben elsajátít. Ami nagyon fontos, hogy a csoportok közötti átjárás lehetséges – sőt szinte „kötelező”. Hiszen az a cél, hogy minden gyerek a saját szükségleteinek megfelelő csoportban szívja magába a szükséges tudást. Nekem úgy tűnik, hogy e módszer miatt is gyorsabban fejlődnek a gyerekek. Hiszen gyakran egymást „húzzák” előre. Mivel egy-egy témakörre többször visszatérnek, a tudás nem csak „megszerzésre” – mint tapasztaltuk a másik iskolarendszerben -, hanem elmélyítésre is kerül, megalapozva a hosszútávú rögzülést. A gyermek is rakéta sebességgel kezdett matekcsoportokat váltani mikor végre meglett hozzá a megfelelő angol tudása 😊.
Óraközi szünetek…
… is vannak de nem ám úgy ahogy elképzelnénk. Az általunk ismert általános iskolákban a tanítás reggel 9-től délután 3-ig tart. Az időpontokban eltérések lehetnek, de egy iskolanap 6 óra. Reggel (nálunk) fél órával korábban lehet bemenni a termekbe, és 3/4 órával korábban lehet ott hagyni a gyermeket az iskolaudvaron. Ha hideg van akkor vacog negyed órát. Viszont iskola után nincs napközi, csak fizetős szolgáltatók vannak. Akik van, hogy több iskolából szedik össze a “napközis” gyerekeket.
Ja igen, a szünetek… nálunk 10:40-11:00 között van tízórai szünet (evés, aztán játék / rohangálás az udvaron), és 12:30-13:30 között egy órás ebédszünet. A magyar rendszerben megszokott “elvágólag” tanórák nincsenek. Így ugye van három nagy időblokk, és ezek testesítik meg a “matematika” “olvasás” “írás” “kutatás” “testedzés” témaköröket. Az órák alatt lehet inni ha valaki szomjas, ki lehet menni wc-re, és nem ugyanazt csinálják másfél órán keresztül. Ahogy a tanár váltogatja a kiscsoportokat – mikor melyikkel dolgozik – úgy a gyerekek is más és más feladatot kapnak. Szóval változatosan vannak kitöltve azok a hosszúnak tűnő idősávok.
Azért így is eléggé elfáradnak az iskolanap végére….
Ha Új-Zéland az álmod, de nem tudod merre indulj és nem akarsz elveszni a vízumok útvesztőjében akkor keresd Petrát, új-zélandi regisztrált bevándorlási ügynököt!
Tudtad?
- Mivel jellemzően 5 évesen kezdik a gyerekek az általános iskolát, itt egy évvel többet tanulnak, az alsó- és középfokú oktatás 13 évfolyamos.
- Az általános iskola ingyenes, bár fizetni kell a tanszerekért (tankönyvek nincsenek!), az iskolaidőben tarott de iskolán kívüli programokért, és gyakran kérnek adományt (donation) is.
- Háromféle iskolatípus létezik: state (állami), state-integrated (állami-integrált) és private (magán). Az iskola fenntartásához történő állami és a szülői hozzájárulás aránya nem egyforma.
- Az angolt nem első nyelvként beszélő gyerekek számára extra állami támogatás jár az iskoláknak. Külön ESOL (English as a Second Language) tanár foglalkozik velük.
Forrás(ok):
Alsó- és középfokú oktatás Új-Zélandon
Külföldre vágysz? Érdekelnek a hasznos tanácsok, személyes élmények? Keresd profi tanácsadóinkat, nyelvtanárainkat, ha nem akarod, hogy meglepetések érjenek! Szörfözz a Minden Ami Külföld oldalán!
Kérj segítséget profi tanácsadóinktól, nyelvtanárainktól:
partnereit, hogy minél felkészültebben tudj nekivágni az utadnak, ha itt az idő és ne érjenek majd semmilyen meglepetések!
Anglia, Ausztrália, Új-Zéland, Amerika akár Kanada, vagy Európán belül maradnál?
Megoldást keresel?
Csapat, aki segít Neked: Ide kattintva vagy a bal oldali képre, fel tudod felvenni a kapcsolatot Partnereinkkel és Szakértőinkkel!
A csapból már majdnem mindenhol a Minden ami külföld folyik és nap, mint nap törekszünk arra, hogy minél több emberhez jussanak el naprakész információk, valós tapasztalatok!
Kövesd a Minden Ami Külföld csatornáit és ne maradj le a fontos, hasznos és sokszor érdekfeszítő témákról:
📳
PODCAST csatornáinkon meghallgathatod a beszélgetéseket is, úton-útfélen Veled vagyunk:
🎧⚛️
Ha tetszik ami csinálunk akkor lehetőségeidhez mérten kérlek támogasd a munkánkat az alábbi képre kattintva, akár havi szinten. Köszönjük!
Szólj hozzá