Minden Ami Külföld | Veszélyes a repülés? - Minden Ami Külföld
Minden ami kulfold logo feher
Minden ami kulfold logo feher
Minden ami külföld
  • veszelyes a repules

Veszélyes a repülés?

Az embert már mióta tudatára ébredt vonzza a repülés. Irigykedve nézte a madarak szárnyalását és arról álmodozott, hogy egyszer Ő maga is meghódítja a kék eget. Hosszú technikai fejlődés vezetett el odáig, hogy ma már szinte korlátlanul szelhetjük a magasságot.  Alig száz év telt el, hogy először felemelkedett a Wright fivérek összeeszkábált repülő szerkezete és milyen messzire jutottunk azóta?! A repülés fellendítette a világ gazdaságát, csökkentve az utazással töltött időt, így akár egy több ezer kilométeres nyaralás is belefér egy rövid szabadságba. Rögös út vezetett el a mai biztonságos repülésig,  mikor már statisztikailag kimutatható, hogy ez a legbiztonságosabb közlekedési forma. Sok ember életét követelték a repülés hőskorának próbálkozásai, vagy a rengeteg újdonság bevezetése. Volt rá példa, hogy a túlzott luxus kínálat vezetett oda, hogy egy utasokkal tömött repülő a tengerben lelte végzetét. Manapság ha elő is fordul katasztrófa nagymértékben emberi hanyagság és nemtörődömség az oka nem pedig a technika. Persze nem volt ez így mindig.-Kosza írása

Néhány szerencsétlenséget szeretnék bemutatni, amik bár szörnyűek, de az ezekből levont tanulságok vezettek oda, hogy már szinte minimális az esélye, hogy repülőgép baleset következtében hagyjuk ott a fogunkat. 

1977 Tenerife 

Mind a mai napig a legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép szerencsétlenség Tenerife repterén történt. Érdekes módon nem a levegőben, hanem a földön ütközött össze két Boeing 747 es óriás, 588 halálos áldozatot követelő. A fő probléma az volt, hogy egy olyan repülőtér fogadta a két Jumbot, ami alap esetben nincs berendezkedve ilyen hatalmas gépek fogadására. 

A holland KLM gépe hosszú idegőrlő várakozás után megkapta az engedélyt, hogy elfoglalja helyét a felszálló pályán, és ott várakozzon a felszállási engedélyre. Mivel reptér nem rendelkezett megfelelő guruló utakkal ilyen nagy gépek számára, úgy kellett elfoglalnia helyét, hogy elgurul a pálya végére majd szembefordul és ott várakozik. Eközben a PANAM gépe is megkezdte a kigurulást pont szemben a várakozó KLM óriással, majd le kellett volna hajtania a harmadik kijáraton. Ezt követően kapta volna meg az engedélyt a KLM hogy megkezdje a felszállást. Nyelvi és rádiózási problémák, valamint a holland gép arrogáns magatartása következtében még akkor megkezdték a startot, mielőtt a PANAM elhagyta volna a pályát. Ezt követően már elkerülhetetlen volt a katasztrófa és bár a PANAM mikor észlelte a veszélyt megpróbálta elhagyni a kifutót, csak egy fordulóra telt tőle, így oldalba kapta a másik gép. Annyi előnye volt a fordulónak, hogy így a PANAM gépen páran életben maradtak, bár életre szóló testi vagy lelki károkat szenvedtek. Az esetből levont tanulságok alapján sokkal pontosabb lett a kommunikáció. A gépek kapitányai már nem rendelkeznek korlátlan döntési hatalommal, kérdéses esetben a személyzet felülbírálhatja őket, ha az előírásokkal szemben cselekednének, mint az tette a KLM gép kapitánya. 

1990 New York

Avinca kolumbiai légitársaság gépe a leszállás közben a pályától mintegy 2 km-re a földbe csapódott. A baleset oka olyan triviális volt, hogy szinte el hinni is nehéz. Elfogyott az üzemanyag! Egy gépjárműnél nincs ilyenkor komolyabb baj, maximum bosszankodik az ember, de egy repülőgépen főleg a levegőben szinte biztos halál. A gond az volt, hogy mivel az első leszállási kísérlet a nagy köd miatt nem sikerült át kellett startolni és egy újabb kör megtétele után megismételni a folyamatot. Az irányítók el is küldtél várakozó pályára, hogy a már folyamatban lévő leszálló gépeket ne hátráltassák, csak éppen a gép kapitánya nem jelezte, hogy nem igazán van elég üzemanyaguk. Mire észbe kapott és jelezte a problémát már késő volt és hiába vették előre a leszálló gépek sorában nem érte el a pályát. Ettől fogva minden járaton kötelező annyi tartalék kerozint számolni, hogy rossz időjárás, vagy bármilyen probléma esetén elérjen akár egy másik közeli repülőteret is. 

1990 Southampton

Szerencsére ez a baleset emberi áldozatot nem követelt, de nagyon fontos problémára hívta fel a szakemberek figyelmét. Történt ugyanis, hogy a British Airway gépének nagy magasságban kiszakadt a kapitány oldali szélvédője, és a nyomáskülönbség kirántotta őt a gépen kívülre. A biztonsági öv akadályozta meg, hogy nem kezdjen szabad repülésbe és hogy túlélje a szinte túlélhetetlent. A másodpilóta lélek jelenlétének és szakértelmének hála a sérült gépet, elején a kapitánnyal biztonságban lette. A baleset oka az volt, hogy a szerelők, típusidegen, bár jónak tetsző alkatrészt használtak fel. Erre ma már nincs lehetőség, nincs tákolás a repülésben. Csak megfelelő alkatrészt szabad beszerelni és megfelelő ellenőrzés követ minden javítást. 

Remélem nem vette el a kedvetek az utazástól a repüléstől ennek a pár balesetnek a bemutatása.

A cikkben elhangzottakért felelősséget nem vállalunk. Ez a cikk nem feltétlenül tükrözi a mi álláspontunkat! Mivel szeretjük az elgondolkodtató, érdekes írásokat a Tiédet is várjuk szeretettel vagy ha szívesen megosztanád tapasztalataid, de nem erősséged az írás jelezd és egyeztetünk Veled akár egy interjút.

Szólj hozzá